Nejnovější studie zpochybňuje nejčastější způsob hubnutí. Vědci došli k závěru, že neexistuje žádný důkaz na podporu dogmatu, že by lidé měli při hubnutí výrazně snižovat obsah tuku ve stravě.

Národní zdravotnická služba (NHS) prováděla průzkum dlouhých 32 let a zaměřovala se především na varování před notoricky známými a často zakazovanými výrobky – máslem, plnotučným mlékem a dalšími vysoce tučnými potravinami.

Odborníci hubnutí bez tuků nepodporují

Doktorka Deirdre Tobiasová, která vedla průzkum na základě údajů od více než 68 000 dospělých, řekla, že neexistuje žádný dostatečně přesvědčivý důkaz o tom, proč lidem doporučovat nízkotučné diety.

„I přes všudypřítomné dogma, že by měl člověk snížit obsah tuku ve stravě, aby zhubnul, vědecké průzkumy toto tvrzení nepodporují. Nízkotučné diety v dlouhodobém horizontu nevykazují nijak výraznější úspěchy než jiná dietní doporučení.”

Tato studie, zveřejněná serverem DailyMail, reaguje na velký rozmach dietních a nízkotučných výrobků, po kterých je celosvětově velká poptávka. Veřejnost je podle vědců doslova posedlá počítáním kalorií. Zároveň ale upozorňují, aby si lidé uvědomili, že ne všechny tuky jsou špatné. Některé hrají důležitou roli pro správné fungování vnitřních orgánů a také mohou pomoci při redukci hmotnosti.

Zároveň apelují na výživové specialisty – místo toho, aby lidem určovali správné porce a gramáže potravin, měli by se zaměřit na vysvětlení pojmu tuk, sachariny a bílkoviny a na jejich komplexnost a důležitost ve stravě, říkají odborníci z Harvardu.

Odborníci upozorňují na protikladný trend a tím je středomořská strava, která našla své místo u spousty fanoušků zdravého životního stylu. Ta je naopak zaměřena na konzumaci zdravých tuků. Obsahuje především ryby, olivový olej, ořechy, ovoce, zeleninu a celozrnné potraviny.

Tuky, které pomáhají hubnout

Tým z Harvardu zjistil, že odpírání si tučných výrobků je méně efektivní způsob hubnutí, na rozdíl například od nízkosacharidové či právě středomořské diety.

Lidé, kteří během jednoho roku dodržovali nízkosacharidovou dietu, shodili v průměru o 1,15 kilogramu více než lidé dodržující nízkokalorickou dietu.

Doktorka Tobiasová upozorňuje, že by se lidé nejdříve měli zamyslet nad svými stravovacími návyky, nad tím, co konzumují i nad velikostí porcí. Pokud totiž člověk přejde na nízkokalorické potraviny, ale počet porcí ani jejich velikost se nezmění, zřejmě zaznamená neúspěch.

Studie vyšla ve zdravotnickém časopise The Lancet Diabetes and Endocrinology a obsahuje informace z dalších 53 zkoumaných nízkokalorických diet.

„K tomu, abychom měli svou váhu pod kontrolou, stačí jíst rozumně a méně, vyhnout se nadměrnému množství tuku a cukru, zvláště tučnému masu, smaženým pokrmům, koláčům, sušenkám a slazeným nápojům,“ říká profesor Tom Sanders z Královské akademie v Londýně.