Ve studii zveřejněné deníkem Gallup bylo prokázáno, že lidé z průhledné dózy snědli její obsah až o 46 procent rychleji než ostatní, kteří mlsali sladkosti z neprůhledné, nepříliš lákavé dózy. A není to jen o průhledném skle, které vábí naše chuťové buňky.

Efekt velkých porcí přináší také způsob servírování. „V tom tkví tajemství asijské kuchyně,” říká psycholog Petr Křenek z Mostu. „Když nám donesou jídlo na tácku s několika miskami a talířky, máme pocit sytosti už z toho množství. A pokud si budeme jídlo servírovat podobným způsobem doma, sníme toho prokazatelně méně.”

FOTO: novinky.cz, Profimedia.cz

Podobně je to i s talíři či servírovacími podnosy. Až o 22 procent se zvýší množství zkonzumovaného jídla na zhruba 30centimetrovém talíři v porovnání s talířem o pět centimetrů v průměru menším.

Skutečnost o tom, že se přejídáme kvůli velkým talířům, byla pojmenována jako Delboeufův efekt. Tato optická iluze, která byla popsána již v roce 1865, říká, že velikost porce na talíři je závislá na podkladu, který jej obklopuje.

FOTO: novinky.cz, Profimedia.cz

I barva ovlivňuje množství snědeného jídla

Pokud chcete ohlídat množství zkonzumovaného jídla, pak byste se měli zaměřit především na barvu talíře, upozorňují vědci. Zjistili totiž, že lidé servírující si sýrovou omáčku na bílých talířích snědí o zmíněných dvaadvacet procent více než konzumenti pochutnávající si na stejném pokrmu podaném na talíři červeném.

„Co se týká barvy talířů, výrobci vždy upřednostňovali bílé, protože bílá barva je odjakživa symbolem čistoty. Barevné talíře ale vyvolávají dojem větších porcí, protože pokrmy na nich opticky tak „neprosvítají“ jako na bílých,” vysvětluje Křenek.

FOTO: novinky.cz, Profimedia.cz

Proč byla zveřejněna tato studie? Přišla pouhý den poté, co se objevila alarmující fakta o nadváze Američanů. Totiž že 55 procent Američanů nevěří, že jsou obézní. V souvislosti s tím nevedou žádné kroky ke zdravějšímu životnímu stylu, a to navzdory skutečnosti, že jsou dvě třetiny z nich klasifikováni jako lidé bojující s nadváhou či obezitou.

„Tyto údaje zdůrazňují, jak důležité je, aby lidé začali vnímat boj s obezitou,” píše server Gallup, který studii provedl. „Boj může začít teprve tehdy, když podstatnou část populace přesvědčíte o tom, že problém s nadváhou opravdu má.”

Jak se zbavit přejídání

Dbejte na správnou skladbu talíře – jeho polovinu by měla tvořit zelenina, čtvrtinu bílkoviny a čtvrtinu sacharidy. Déle vám takto vydrží pocit sytosti, nebudete podráždění a nebudete se dokrmovat.

„Je potřeba jíst malé porce několikrát za den. Nejlépe 5–6krát denně. Ke každému jídlu se snažte jíst zeleninu (nejlépe tepelně upravenou v páře nebo syrovou se zálivkou ze lněného, mandlového, konopného a olivového oleje). A jídlo si den dopředu plánujte, ideální je zavést si deníček a tam si den předem vše naplánovat. Pokud budete vynechávat jídla, budete jíst třeba po více než čtyřech, šesti a více hodinách, vaše tělo „přepne“ metabolismus na úsporný režim a veškerou stravu, kterou během dne dále sníte, si uloží do zásob tuku. A navíc se ještě sníží vaše svalová hmota,” radí výživový poradce Martin Škába.