Hlavní obsah
Muž s rouškou jde se psem 19. března 2020 po hlavní silnici v Nové Peci na Prachaticku. Foto: Václav Pancer, ČTK

Výrazně ubylo aut na silnici i nehod. Chataře policie zatím prověřovat nechce

Automobilový provoz na českých silnicích po zavedení opatření kvůli šíření koronaviru prudce klesl. Spolu s tím se snížil i počet nehod, jejichž denní průměr je oproti běžným dnům téměř o polovinu nižší. Vyplývá to z policejních statistik. Policie případné obcházení vládních nařízení například při cestách na chaty a chalupy zatím kontrolovat nebude.

Muž s rouškou jde se psem 19. března 2020 po hlavní silnici v Nové Peci na Prachaticku. Foto: Václav Pancer, ČTK
Výrazně ubylo aut na silnici i nehod. Chataře policie zatím prověřovat nechce

Rapidní pokles dopravy lze podle mluvčího policie Davida Schöna vypozorovat právě na počtu zaznamenaných dopravních nehod. Slabší intenzita dopravy má samozřejmě i přímý vliv na nižší nehodovost. Ubývající počty aut na silnicích pak lze vypozorovat i podle dopravních kamer silničářů.

Doprava se na silnicích začala mírně snižovat podle vývoje počtu automobilových nehod už po zavedení prvních vládních opatření proti koronaviru. Hlavní zlom však přišel až v posledních dnech po zákazu volného pohybu osob.

Zatímco v minulém týdnu byl denní průměr dopravních nehod ve dnech od pondělí do čtvrtka 277, tento týden je to o 100 méně. Například v lednu byl denní průměr počtu nehod téměř dvojnásobný oproti aktuálnímu týdnu.

Vezu babičce oběd

Oslabení provozu je podle dopravních odborníků logickým důsledkem současných opatření. Mnoho lidí v posledních dnech pracuje z domova, zavřeny byly školy, restaurace i obchodní a zábavní centra. Od pondělí navíc platí celostátní zákaz volného pohybu, lidé by tak měli vycházet ven pouze v nutných případech.

Dodržování vládních nařízení na silnicích však policie zatím neplánuje. „Výmluvy typu jedu na nákup, jedu z práce, vezu babičce oběd nelze ověřit,” řekl Schön. Policie podle něj nechce být v současné krizi zbytečně represivní. „Pokud však občané nebudou nařízení respektovat, zasáhneme,” dodal.

Podle některých expertů však slabší provoz může mít i negativní důsledky. Podle dopravní iniciativy Vize 0, která se zabývá opatřeními na snižování dopravních nehod, mohou někteří řidiči kvůli tomu ztrácet na silnicích ostražitost.

Lidé jezdí rychleji

„Minimální provoz také může vést k tomu, že se kromě řízení budou věnovat činnostem, které jsou pro jedoucí řidiče rizikové. Telefonování, čtení a psaní esemesek, brouzdání po internetu. To však může být velmi ošidné, snadno může dojít k vážné dopravní nehodě, která zbytečně zaměstná policisty, zdravotníky a nejednou i hasiče," uvedl předseda expertní rady Platforma VIZE 0 Roman Budský. Současný úbytek aut na silnicích podle něj vede k navýšení průměrné rychlosti provozu během dopravní špičky až o 20 km/h.

Oslabení provozu zaznamenali i dopravci včetně taxislužeb. Počet zákazníků se u nich v posledních dnech snížil o vysoké desítky procent. Řada řidičů, zejména alternativních přepravních platforem, už na silnice ani nevyjíždí.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků