V Indii našli výraznou mutaci koronaviru. Vyvíjená vakcína může být zbytečná, varují vědci

Novinky,
Hongkong/Tchaj-pej

U kmene koronaviru SARS-CoV-2 izolovaného v Indii se objevila výrazná mutace, která by mohla pozdržet vývoj vakcíny. Uvedli to vědci z Austrálie a Hongkongu ve zprávě, o které informovaly v úterý listy South China Morning Post a The Korea Times. Mutace se projevila v oblasti, kterou se virus napojuje na napadenou buňku.

Foto: Social Media, Reuters

Počítačový obrázek koronaviru SARS-CoV-2 od firmy Nexu Science Communication.

Výzkumný tým vedený Wej Lung-wangem z Národní univerzity Čang-hua na Tchaj-wanu, který spolupracoval s experty Murdochovy univerzity v Austrálii, uvedl, že jde o první případ, kdy by mutace mohla ohrozit vývoj vakcíny.

Mutace se projevila v oblasti, kde je protein, jímž se virus váže na enzym angiotenzin konvertázy (ACE2) napadené buňky v tzv. vázací oblasti receptoru buňky (RBD). Mutace se projevila na epitopu, což je malá část molekuly antigenu na povrchu viru, kterou rozeznávají imunitní receptory těla.

U proteinu, jímž se napojuje, chybí vodíková vazba, což naznačuje, že by se mohl hůře vázat na ACE-2. Mutace však znamená, že by vakcína proti tomuto kmeni nebyla účinná.

Hrozí, že vyvíjená vakcína bude zbytečná

„Pozorování při studii vyvolala znepokojení, že může kdykoli nastat mutace SARS-CoV-2, při níž se mění epitop,“ stojí v sobotní zprávě vědců, která ještě nebyla podrobena revizi.

„To znamená, že je velké riziko u aktuálně vyvíjené vakcíny proti SARS-CoV-2, že bude zbytečná,“ varují vědci.

Změna RBD ohrožuje účinnost vyvíjených vakcín, protože ty se soustřeďují právě na protein, jímž se virus spojuje s buňkou. U některých vyvíjených vakcín v USA a v Číně přitom už začaly klinické testy. Vakcína se považuje za nejlepší možnou ochranu proti nemoci covid-19, protože na ni zatím nejsou léky. Zvláštní vyslanec Světové zdravotnické organizace David Nabarro o víkendu varoval, že koronavirus by mohl sužovat lidstvo dlouho, až do doby, než se objeví očkování.

Chyba při sekvencování?

Mutace byla zjištěna u viru izolovaného z těla nemocného muže v indické Kérale. Ten říkal, že se vrátil z Wu-chanu, kde epidemie propukla jako první, ale kmen viru v jeho těle neodpovídal ani jednomu z čínských kmenů a liší se i od kmenů z ostatních zemí světa. Mutace je mnohem výraznější než zbylých dosud detekovaných 3500.

Problémem je, že i když byl tento kmen v Indii zjištěn už koncem ledna, až v březnu byla zveřejněna jeho genetická informace. List ale upozorňuje na vyjádření jednoho z členů výzkumného týmu, že v Kérale mohlo dojít i ke špatnému přečtení genetického kódu viru.

Indie byla dlouho ušetřena epidemie covidu-19, ale v poslední době se nemoc v zemi rozšířila a už je tam registrováno přes 9000 nakažených. Šíří se především v hustě zalidněných oblastech, zejména ve slumech, což vyvolává obavy. Problémem je, že v Indii je malá kapacita testů.