Hlavní obsah

Írán v sobotu přiznal, že omylem sestřelil ukrajinský Boeing 737-800. Podle amerických expertů to ukazuje na velké pochybení íránské protivzdušné obrany. Zasáhla odlétající letadlo, které navíc vysílá identifikační signál, že nejde o vojenský stroj, uvedl pro server Defence One generál amerického letectva ve výslužbě David Deptula. Íránci prý nic neprověřovali, po stroji hned stříleli.

„Panebože, jak se tohle mohlo stát?“ Íránci nic neprověřili a po boeingu jen stříleli

„Na tom, že šlo o chybu, je bizarní nejen to, že to bylo dopravní letadlo letící ve střední výšce, ale také to, že odlétalo z nedalekého letiště v Íránu a opouštělo zemi. Neklesalo a nepřilétalo do země ze zahraničí,“ uvedl Deptula a povzdechl si: „Panebože, jak se tohle mohlo stát?“

Deptula zmínil rizikové okolnosti středečního letu ukrajinského letadla z Teheránu do Kyjeva. „Stalo se to pět hodin poté, co Íránci odpálili balistické rakety proti základnám v Iráku, takže jejich baterie protivzdušné obrany byly ve vysokém stavu pohotovosti,“ řekl Deptula a zdůraznil: „Je třeba pamatovat, že když jsou do bojové akce zapojeni lidé v situaci napětí a strachu, tak tito lidé dělají chyby.”

I když by si spletli přilétající letadlo s odlétajícím, jsou tu další systémy, které mají podobným omylům zabránit. „Jsou tu zavedené procedury, jak potvrdit, že jde o cíl,“ dodal Deptula s tím, že operátoři protiletadlových raket se před palbou obvykle snaží potvrdit, že střílí skutečně na nepřítele. Protože dopravní letadla vysílají automaticky svůj unikátní identifikační kód, známý jako squawk, je pro operátora snadné zjistit, že jde o civilní letoun. „Zařízení automaticky předává tuto informaci,“ připomněl generál ve výslužbě.

Nejmenovaný bývalý představitel amerického ministerstva obrany shrnul postup Íránců prostě: „Šlo o neakceptovatelnou nekompetentnost. Nic si neprověřili a jenom stříleli.“

BEZ KOMENTÁŘE: Írán vypálil na sestřelený ukrajinský boeing dvě rakety

Video: Nariman Gharib, AP

Pokud by letoun squawk nevysílal, měla by obsluha rakety země-vzduch prověřit plán letů dopravních letadel, a pak se podívat na letové charakteristiky stroje. Ty jsou u dopravních letadel jiné než u bojových.

Íránský operátor se rozhodl pálit během deseti sekund 

„Velitel aerokosmických sil Revolučních gard generál Amir Ali Hadžizadeh, který v sobotu přiznal, že dopravní letadlo sestřelila íránská raketa země-vzduch, vysvětlil, jak k omylu došlo. Uvedl, že operátor systému protivzdušné obrany jednal sám a musel reagovat rychle, protože se letadlo blížilo k místu, kde se nachází jedna ze základen Revolučních gard. Panoval strach, že se Spojené státy pomstí za vypálení raket na základny v Iráku využívané americkými vojáky. Objevily se zprávy o útoku střelami s plochu dráhou letu.

„Tu noc byla zem ve válce, v nejvyšším stavu pohotovosti. A za takovýchto okolností obranný systém zaznamenal cíl vzdálený 19 km. Íránský operátor (systému s raketami země-vzduch) si spletl Boeing 737 se střelou s plochou dráhou letu a měl jen deset sekund na rozhodnutí. Mohl se rozhodnout udeřit, nebo neudeřit, a za těchto okolností udělal špatné rozhodnutí,“ řekl generál a zdůraznil: „Měl navázat kontakt a získat potvrzení.“ To se však nestalo. „Zřejmě však měl jeho komunikační systém nějaké poruchy,“ dodal Hadžizadeh.

Vysvětlil, proč se letadlo hned nezřítilo: „U letadla vybuchla raketa krátkého doletu. Proto byl letoun schopen pokračovat v letu.“ Střela krátkého doletu má slabší hlavici.

Posádka ukrajinského civilního letadla sestřeleného u Teheránu jednala přesně podle mezinárodních letových pravidel a směrnic, uvedla kancelář ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského. Stroj letěl přesně po vytyčené trase. „Doposud nebylo prokázáno žádné letové odchýlení stroje," oznámil íránský úřad pro civilní letectví.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků