Hamza se rozhodl řady IS opustit poté, co byl vyzván, aby „popravil“ zajatce. „Nemám rád šíity, ale jejich zabíjení mě šokovalo,“ řekl. Zabitím zajatce podle něj bojovník po absolvování šestiměsíčního výcviku podstupuje iniciační rituál a dokazuje věrnost Islámskému státu. Hamza tak byl svědkem „poprav“ lidí, které znal.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Když byl vyzván, aby zavraždil sunnitu nařčeného ze spolupráce s úřady, nebyl toho schopen. Velitel ho ale nepotrestal, pouze uvedl, že brzy dostane druhou šanci. Pro Hamzu to byl podnět k útěku, i když už loni v prosinci ho znechutilo, když mu nabízeli sex se zajatými jezídskými dívkami.

„Velitel nás lákal s tím, že je to halál (právně přípustné – pozn. red.), dar od Alláha, že se na nich můžeme uspokojit, aniž bychom si je museli brát, protože jsou pohanky,“ vylíčil Hamza.

„Na druhou stranu tam byly nějaké muslimské dívky z Tuniska, které přišly ze Sýrie. Týden spaly s některými veliteli podle manželské smlouvy a pak byly rozvedeny a provdány za jiného,“ dodal.

Brána do chalífátu v Sýrii

K sunnitské organizaci se Hamza, který nyní žije s rodinou v zahraničí, přidal v loňském roce a absolvoval půlroční vojenský výcvik. „Platili mi 400 tisíc iráckých dinárů (zhruba 8500 korun) měsíčně a k tomu jsem měl mnoho privilegií,“ vylíčil Hamza. Uvedl, že bojovníci mají přednostní přístup k vybraným potravinám, pohonným hmotám a v poslední době i k internetu.

„Připojil jsem se k Islámskému státu, protože jsem byl přesvědčen, že Islámský stát je ideální stát,“ vysvětlil Hamza. Do služby ho podle jeho slov loni v létě doporučil jeho kazatel.

Nejprve musel dva měsíce cvičit, aby se dostal do dobré fyzické kondice. „Pak mě na měsíc převeleli k vojenské jednotce za Fallúdžou a potom na měsíc a půl do Rakky, kde jsem podstoupil intenzivní vojenské kurzy,“ uvedl Hamza, podle něhož bojovníci procházejí baštou IS v syrské Rakce z ideologických důvodů.

„Nebylo to proto, že v Iráku nebylo kde cvičit. Do Rakky nás vzali proto, aby posílili naši oddanost vůči chalífátu,“ vysvětlil. „Všichni bojovníci byli po příjezdu do Rakky přesvědčeni, že hranice mezi Sýrií a Irákem je umělá a všechny nás sjednocuje chalífát. Bylo mi volně, byl jsem šťastný. Bylo to krásné zbořit hranice a projít jimi.“