Hlavní obsah
Letadla Boeing 737 MAX Foto: Lindsey Wasson, Reuters

„Nedovolíme to”. Boeing vytrvale odmítal školit piloty na letoun 737 MAX na simulátoru

Kvůli úsporám peněz Boeing odmítal, aby piloti aerolinek přecházející z třetí generace Boeingu 737 NG na čtvrtou 737 MAX, prodělali školení na simulátoru, přestože byl na typu použit nový software MCAS zasahující do řízení. Právě nedostatečné přeškolení přispělo k havárii Boeing 737 Lion Air v Indonésii, která si v říjnu 2018 vyžádala 189 mrtvých.

Letadla Boeing 737 MAX Foto: Lindsey Wasson, Reuters
„Nedovolíme to”. Boeing vytrvale odmítal školit piloty na letoun 737 MAX na simulátoru

Informace vyplývá z více než sto stran dokumentů z let 2013 až 2018 s interními sděleními a nařízeními, které předal americkému Kongresu sám výrobce. V něm sice byla jména hlavních aktérů začerněna, ale stejně unikla na veřejnost, uvedl list The Seattle Times.

„Chci zdůraznit, jak je důležité, že nebude žádný výcvik na simulátoru při přechodu z verze NG na MAX. Boeing to nedovolí,“ uvedl v březnu 2017 v komunikaci po síti hlavní technický pilot pro Boeing 737 MAX Mark Forkner. „Postavíme se každému úřadu, který by chtěl prosadit takovýto požadavek.“

Nátlak na aerolinky i letecké úřady

Krátce poté musel hlavní technický pilot dokonce prosadit odmítnutí požadavku aerolinek o takové přeškolení. V červnu 2017, měsíc po dodání prvního Boeingu 737 MAX-8, požadovala tento typ přeškolení dceřiná společnost aerolinek Lion Air, malajsijská Malindo Air. Psal si o tom Forkner se zástupcem vedoucího technického pilota pro Boeing 737 Patrickem Gustavssonem.

Žádost Malinda komentoval Forkner slovy: „Možná je to kvůli jejich vlastní hlouposti. Idioti.“ Druhý pilot mu na to odpověděl: „Co je to za koko...Vždyť jejich sesterské aerolinky s tím už létají.“ První pilot pak žádal o telekonferenci s indickým úřadem pro letectví DGCA, protože ten tento výcvik požadoval od Malinda, aby povolil jeho lety do Indie.

Forkner pak dosáhl zrušení žádosti. Druhý den napsal e-mail vedení Lion Air: „Není žádný důvod požadovat pro vaše piloty simulátor pro MAX, aby na tomto stroji začali létat. Boeing nechápe, co se tím dosáhne.“

Forkner zatlačil i na indický úřad pro letectví DGCA. Poslal mu e-mail s výčtem všech aerolinek a leteckých úřadů v Číně, USA, Kanadě a Malajsii, které souhlasily že stačí přeškolení na počítači a není nutný výcvik na simulátorech. Zmínil, proč to udělal. „Aby se cítili hloupě, že požadují dodatečný výcvik.“

Tlak zapůsobil a aerolinky i DGCA to akceptovaly. Forkner se pak chlubil: „Koukněte, triky (rytířů) Jedi (z hvězdných válek) opět zafungovaly.“

Utajení významu systému řízení 

Simulátory pro přecvičení navíc dobře nefungovaly a měly mnoho chyb. Důvodem byly tlak na úspory a rychlost, aby Boeing neztrácel více na Airbus, který dříve uvedl na trh úspornou verzi A320. „Všechny vzkazy (vedení) byly o dodržení termínu a ne o dosažení kvality,“ uvedl jeden ze zaměstnanců při komunikaci s dalším.

Boeing také tajil, jak velkou roli hraje při ovládání nové generace MAX systém MCAS, který zasahoval do řízení, pokud by se příliš zvedl nos stroje a hrozila ztráta vztlaku. Zásah prováděl automaticky a opakovaně, což přispělo k pádu stroje Lion Air. Piloti nevěděli, jak si s tím poradit.

„Kdybychom zdůraznili, že MCAS je nová funkce, možná by to mělo větší dopad na certifikaci a výcvik,“ stojí v dokumentech Boeingu. Proto se na systém nemělo příliš upozorňovat. Byl v dokumentech uváděn jako doplněk stávajícího systému řízení Speed trim. Mnozí piloti nakonec ani nevěděli, jak funguje.

Ve výsledcích vyšetřování pádu Boeing 737 MAX-8 aerolinek Lion Air indonéský úřad pro letectví, že neštěstí mělo více příčin: „Konstrukce a certifikace systému MCAS nezvažovaly dostatečně možnost ztráty kontroly nad letadlem.“ Dodal, že systém ovládání byl navržen pro vysoce zkušené testovací piloty, ale ne pro běžné piloty aerolinek.

Archivní snímek Boeingu 737 MAX-8 Lion Air

Foto: Willy Kurniawan, Reuters

Boeing odmítal vylepšení systému řízení

Dokumenty také ukázaly, proč Boeing odmítl návrh doplnit do nové verze MAX systém řízení letu Synthetic airspeed, který se používá ve strojích Boeing 787 Dreamliner a podle expertů by možná mohl předejít dvěma a katastrofám, které si vyžádaly celkem 346 životů. Druhý Boeing 737 MAX spadl v březnu v Etiopii, přičemž zahynulo 157 lidí.

Jeden z technických pilotů vysvětlil zaměstnancům, co by zaznamenalo zavedení systému řízení Synthetic airspeed do MAXu. Mohlo by výrazně změnit “sled kroků, které si musejí piloti pamatovat pro případ krizových situací.” Podle technického pilota „by zřejmě mohlo ohrozit nařízení, že se má k přecvičení použít jen počítačový výcvik.“

„Litujeme toho, co je v dokumentech obsaženo a omlouváme se za to americkému úřadu pro letectví FAA, Kongresu, našim zákazníkům z řad aerolinek i létající veřejnosti,“ uvedla firma. „Jazyk použitý v této komunikaci a některé postoje nejsou v souladu s hodnotami Boeingu.“

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků