Úspěchem skončilo v roce 2009 pětidenní pátrání po zmizelém Airbusu A330 Air France, letícím z Ria de Janeiro do Paříže s 228 lidmi na palubě. Vědělo se, kde se zřítil, ale první trosky se podařilo vyzvednout až po pěti dnech. Černou skříňku se podařilo vyzvednout z mořského dna až dva roky poté stejně jako většinu těl obětí. [celá zpráva]

Část vybavení airbusu objevená na hladině moře

Část vybavení airbusu Air France objevená na hladině moře

FOTO: Reuters

Zjistilo se, že na vině havárie bylo selhání pitot-statické trubice, která poskytovala nesprávné údaje a výšce a rychlosti letu, neboť zamrzla. [celá zpráva]

Objevit se podařilo i trosky Boeingu 767 EgyptAiru letícího z Káhiry do New Yorku. Stroj se zřítil v roce 1999 do moře u pobřeží Massachusetts. Vzhledem k tomu, že nárazu předcházel prudký střemhlavý let, spekulovalo se, že mohlo jít o bizarní druh sebevraždy, kdy s sebou pilot vzal do hrobu dalších 216 osob.

Trosky Boeingu 767 EgyptAiru, který se zřítil u pobřeží USA

Trosky Boeingu 767 EgyptAiru, který se zřítil u pobřeží USA. Za nimi pozůstalí.

FOTO: Profimedia.cz

Zmizelá letadla

Marné ale bylo pátrání po Boeingu 727, který zmizel v roce 2003 při letu z Angoly do Burkiny Fasso. Stroj byl v Luandě odstaven, protože angolské aerolinky za něj neplatily. Stroj s neupřesněným počtem osob na palubě, mezi nimiž byl americký mechanik, nebyl v dobrém technickém stavu, nefungovala mu světla a nešel ani odpovídač, který by ho umožňoval sledovat na radarech. Zřejmě se zřítil do moře.

Stejně marné bylo pátrání po nákladní verzi Boeingu 707 brazilského Varigu, jenž zmizel v lednu 1979 nad severním Pacifikem při letu z Tokia do Brazílie. Trosky letounu s šestičlennou posádkou, který přepravoval obrazy v hodnotě miliónu dolarů, se nikdy nenašly. Spekuluje se, že stroj se zřítil, když došlo k dekompresi.

Lockheed Constellation amerického letectva

Lockheed Constellation amerického letectva

FOTO: Profimedia.cz

Nepodařilo se najít ani čtyřmotorový Lockheed Constellation společnosti The Flying Tiger Line, které platila americká armáda za přepravu vojáků do Vietnamu. Po doplnění paliva na Guamu odstartoval 16. března 1962 a krátce po vzletu zmizel z radarů. Osmidenní pátrání nepřineslo žádné výsledky a všech 107 osob na palubě bylo prohlášeno za mrtvé.

Stroje Avro York se používaly i při zásobování Berlína

Stroje Avro York se používaly i při zásobování Berlína.

FOTO: Profimedia.cz

Marné bylo i pátrání po stroji Avro York společnosti Skyways, který zmizel v roce 1953 při letu z Londýna na Jamajku s 39 osobami na palubě. Nad Atlantikem vyslal pilot SOS. Trosky se ale nenašly.

Léta byl také neznámý osud dopravní verze bombardéru Avro Lancaster, který v roce 1947 zmizel při letu z Buenos Aires do Santiaga de Chile. Trosky stroje s šestičlennou posádkou a pěti cestujícími se podařilo najít až v roce 2000 v andském ledovci v hřebenu vedoucím od hory Tupangato asi 50 kilometrů od místa, kde se naposled pilot ohlásil. Vrak nebyl dlouho objeven, i když Tupangato je cílem horolezců.

Glenn Miller

Glenn Miller

FOTO: Profimedia.cz

Zmizelý kapelník a letkyně

Mimořádně známé jsou i dva starší případy zmizení letadel. V prosinci 1944 se v mlze ztratil Noorduyn Norseman, kterým letěl z anglického Bedfordu do Paříže jeden z nejznámějších jazzových kapelníků a vedoucí orchestru letectva Glenn Miller. Buď byl sestřelen vlastní protiletadlovou palbou, nebo ho zničila bomba shozená z britských bombardérů vracejících se z náletu na Německo, které do kanálu La Manche odhazovaly nepoužitou munici.

Amelia Earhartová v kokpitu

Amelia Earhartová v kokpitu

FOTO: Profimedia.cz

Velmi známý je také případ americké pilotky Amelie Earhartové, která se ztratila v roce 1937, když se jako první žena pokoušela obletět svět. Její Lockheed Electra zmizel ve středním Pacifiku u ostrova Howland. Trosky letounu se nikdy nenašly.