Hlavní obsah
Airbus A330 Foto: Reuters

Velkokapacitní letoun dimenzovaný pro střední a dlouhé dolety se v době svého vzniku pyšnil nejmodernějšími technologiemi. Při jeho výrobě byly použity nové odlehčené materiály. Ve stejné době vznikl také jeho "bratr" A340, který je osazen čtyřmi motory.

Airbus A330 Foto: Reuters
Airbus A330

A330 se poprvé vznesl do vzduchu v listopadu roku 1992. Základní verze velkokapacitního dopravního letounu Airbus A330-300 vznikala společně s modelem A340, jehož premiéra přišla již v roce 1991. Rozdíl mezi nimi je v podstatě jediný, avšak důležitý. "Čtyřicítka" má čtyři motory, tedy o dva více než "třicítka".

A330 byl zkonstruován podle starších modelů A300 a A320. Doznal ovšem nejmodernějších technických vylepšení té doby. Konstruktéři zdokonalili aerodynamiku, aviatiku letadla a vybavili kokpit systémem fly-by-wire. Ten pomocí postranních joysticků oproti klasickým kniplům blíže spolupracuje s elektronikou, čímž lze mimo jiné zabránit překročení letových limitů. Rovněž při výrobě hojně užívali kompozitních materiálů, díky kterým se snížila hmotnost a tím pádem náklady na spotřebu.

Existují dvě verze této řady. Základní varianta A330-300 na délku měří necelých 64 metrů a doletí zhruba 10,5 tisíc kilometrů. V roce 1995 ji doplnil model A330-200 se zkráceným trupem (59 m) a delším doletem (12 500 km).

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků