Hlavní obsah
Budou za tři desítky let tramvaje bez řidiče už běžné? Foto: Tomáš Cibulka a Tereza Machů, manažerka interdisciplinárního týmu Jana Lajdová (Fakulta strojní ZČU)

Plzeňští studenti vymysleli tramvaj budoucnosti. Bude bez řidiče

Jak by mohla vypadat tramvaj, která bude v roce 2050 brázdit ulice měst? Na to svými návrhy autonomních tramvají (funkčně samostatných, bez řidiče) odpověděli studenti Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara spolu s kolegy z fakult strojní, zdravotnických studií a ekonomické Západočeské univerzity (ZČU) v Plzni.

Budou za tři desítky let tramvaje bez řidiče už běžné? Foto: Tomáš Cibulka a Tereza Machů, manažerka interdisciplinárního týmu Jana Lajdová (Fakulta strojní ZČU)
Plzeňští studenti vymysleli tramvaj budoucnosti. Bude bez řidiče

Téma zadala společnost Škoda Transportation, s jejímiž zástupci studenti své interdisciplinární týmové semestrální práce konzultovali. Svoji vizi budoucnosti městské kolejové dopravy zpracovali v rámci mezifakultního výukového projektu DESING+.

Jaké systémy a materiály se budou používat? Jak se dynamicky řízená doprava projeví v designu? Jakou zvolit velikost vozů? Jak vytvořit pro cestující příjemné prostředí? Co očekává provozovatel, cestující a další účastníci provozu? Budou mít důvěru ke stroji, když bude bez řidiče?

Na počátku byly jen počty a skladba přepravovaných osob a typická kolejová síť, vedoucí historickými centry evropských měst. Vše ostatní mohli studenti definovat dle vlastního uvážení.

V podstatě „na zelené louce“ tak mladí designéři, konstruktéři, odborníci na bezpečnost a ochranu zdraví a také experti na marketing v průběhu zimního semestru navrhli dvě autonomní tramvaje, které v únoru představili komisi.

Tramvaj jako přátelský robot

Foto: Kryštof Rozumek a David Muk, manažerka interdisciplinárního týmu Monika Milatová (Fakulta strojní ZČU)

Zrychlit výstup a nástup

„Mezi hlavní témata patřilo rozčlenění interiéru, například odstranění tyčí, aby se u dveří nehromadili cestující a zrychlil se jejich nástup a výstup. Tématem konstrukce a designu exteriéru bylo navrhnout stroj vhodný pro sériovou výrobu, reflektující technický pokrok,“ popsal Jan Korabečný, vedoucí ateliéru Produktový design II. Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU.

Tramvaj jako přátelský robot

Foto: Kryštof Rozumek a David Muk, manažerka interdisciplinárního týmu Monika Milatová (Fakulta strojní ZČU)

„Pro odhad možností techniky jsme vycházeli z historických zkušeností. Za posledních 20 let narostla kapacita baterií asi o 25 procent, lze tedy předpokládat, že dále poroste. Podobné je to i u konstrukčních materiálů a výrobních procesů. Je také nutné počítat s demografickým vývojem – bude přibývat starších pasažérů a lidí s handicapem. Zde výborně pracovali studenti Fakulty zdravotnických studií, kteří pomáhali vytvořit ergonomické rozvržení interiéru,“ doplnil Korabečný.

Tramvaj, přátelský robot

První tým navrhl autonomní tramvaj na vodíkový pohon, která by pomocí čističky ovzduší rovněž zlepšovala kvalitu vzduchu ve městě. Konstrukce počítá pro případ krizové situace se skrytým místem pro řidiče.

Designér Kryštof Rozumek představil inovativní řešení interiéru, kde se pomocí zvýšených bočnic snažil navodit pro sedící pasažéry pocit bezpečí. Tyto prvky zpevňují skelet navrženého vozu.

V exteriéru použil druhý designér David Muk jednoduché zaoblené tvary se zvýrazněním prostoru dveří.

Vizualizace interiéru tramvaje

Foto: Kryštof Rozumek a David Muk, manažerka interdisciplinárního týmu Monika Milatová (Fakulta strojní ZČU)

Cílem bylo podle ZČU vytvořit tramvaj jako přátelského robota, který lidem nabídne pohodlné cestování v klimatizovaném prostoru a s řadou služeb a který navíc díky automatizovaným externím defibrilátorům či SOS komunikátorům může fungovat i jako „pojízdný záchranář“.

Tramvaj, umělecký objekt

Druhý tým zvolil pro svoji tramvaj bez řidiče bateriový pohon. Designéři Tomáš Cibulka a Tereza Machů navrhli tramvaj celkové délky 12 metrů, opatřenou měchy, které slouží jako deformační zóny a umějí pohltit energii případného čelního nárazu.

Tramvaj jako umělecký objekt

Foto: Tomáš Cibulka a Tereza Machů, manažerka interdisciplinárního týmu Jana Lajdová (Fakulta strojní ZČU)

„Hodně jsem se inspiroval moderní architekturou,“ uvedl Cibulka, který navrhoval exteriér tramvaje. Podle něj by tramvaj měla být jako socha, umělecký objekt, který povýší estetickou úroveň města.

Požadovanou variabilitu interiéru zajistila Machů vysunovacími sedačkami, které po větším koncertě či fotbalovém zápase budou zatažené, aby tramvaje byly schopné pojmout co nejvíce pasažérů.

Tramvaj jako umělecký objekt

Foto: Tomáš Cibulka a Tereza Machů, manažerka interdisciplinárního týmu Jana Lajdová (Fakulta strojní ZČU)

„Chtěl jsem, aby studenti návrhy nezatěžovali mnohdy pitoreskně působícími prvky, které se přejímají ze světa automobilového designu,“ přiblížil Korabečný.

„Více menších vozů jezdících častěji je asi největší devizou pro zvýšení komfortu cestujících, kteří tak nebudou muset na tramvaj čekat,“ dodal s tím, že obecně od studentů vyžadoval minimalistický a nekonfliktní typ designu. Je třeba prý myslet na to, že tramvaj bude v provozu 20 až 30 let. „Pokud lze dva body spojit přímkou, spojme je přímkou,“ nastínil.

Pro vysokou kvalitu a rozsah projektů udělila hodnotitelská porota dvě první místa. „Obě autonomní tramvaje vypadají skvěle. Studenti přemýšleli nad tím, jaká je struktura cestujících, komplexně uvažovali o bezpečnosti a o ekonomickém využití prostoru tramvaje,“ řekl produktový manažer Škoda Transportation Jiří Vokoun.

„Ceníme si, že se studenti zabývali tím, že je potřeba společnost na vývoj připravit, a plánovali, jak by se v jednotlivých krocích měly technologie nasazovat,“ uzavřel.

S 3D modely tramvají studenti dále pracují. Na 2. dubna, kdy proběhne mezinárodní workshop DESING+, připravují prezentaci ve virtuální realitě. Pomocí speciálních brýlí bude možné prohlédnout si exteriér tramvaje a projít se jejím interiérem. Na instagramovém profilu Fduls_plzen_design si pomocí aplikace půjde prohlédnout tramvaj též ve smíšené realitě. V chytrém telefonu lidé uvidí, jak by třeba vypadala na zastávce, odkud každý den vyrážejí do práce.

Anketa
Líbí se vám studentské návrhy tramvají?
Ano
82.9 %
Ne
17.1 %
Celkem hlasovalo 865 čtenářů.
Může se hodit:
Termíny jarních prázdnin v roce 2020 ve všech regionech ČR: Jarní prázdniny 2020
Šest prodloužených víkendů: Jak vychází svátky v roce 2020
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků