Nejlepší možnost pro studium atmosféry skalnaté exoplanety? Nově objevená superzemě

Nově objevená tzv. superzemě vzdálená od naší planety pouhých 26 světelných let by mohla nabídnout vědcům dosud nejlepší příležitost ke studiu atmosféry skalnaté planety mimo náš hvězdný systém. Tato exoplaneta (tj. planeta mimo Sluneční soustavu) nese název Gliese 486 b.

Nově objevená superzemě umožňuje studium atmosféry skalnaté planetyVideo: Novinky/Reuters

Planeta Gliese 486 b obíhá kolem své hvězdy Gliese 486, červeného trpaslíka v souhvězdí Panny, jednou za 36 hodin. S povrchovou teplotou 430 stupňů Celsia je příliš horká na to, aby na ní mohl existovat život v takové podobě, v jaké ho známe.

Zmíněných 430 °C je např. dostatečně vysoká teplota na roztavení olova. Horká, suchá a skalnatá krajina na povrchu planety může být protkána prameny tekoucí lávy, píše agentura Reuters.

Nový poznatek z kosmu: horké superzemě nevděčí za svůj jas roztavené lávě

Exoplaneta je o 30 procent větší a téměř třikrát těžší než Země. Její gravitační síla je o 70 procent silnější než na naší planetě – tudíž člověk, který váží na Zemi 100 kilogramů, by si tam připadal, jako by vážil 170 kg.

Objev planetárního systému je významný především ze dvou důvodů:

• Planeta je dostatečně chladná na to, aby tam existovala atmosféra, a zároveň je dost horká, aby tato atmosféra mohla být studována ze Země.
  • Vědci ji mohou zeširoka zkoumat, protože protíná zorné pole mezi Zemí a její hvězdou. Když Gliese 486 b prochází před svojí hvězdou, světlo z červeného trpaslíka svítí skrz její atmosféru. Pokud prochází za ní, osvětlen je povrch exoplanety.

Během obou těchto fází mohli astronomové použít ke studiu složení atmosféry takzvanou spektroskopii, která odhaluje různé sloučeniny podle toho, jak interagují se světlem.

Vyšší teploty zvyšují pravděpodobnost detekce atmosféry

„Vypadá to, že planeta je tak akorát na hranici pro detekci atmosféry. Kdyby byla ještě teplejší, částice v atmosféře by měly dostatek energie, aby překonaly gravitaci planety a unikly do volného prostoru,” okomentoval pro Novinky nový objev Marek Skarka ze skupiny exoplanet ve Stelárním oddělení Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

„Na druhou stranu – teplejší atmosféry jsou také rozlehlejší, takže obecně právě i lépe detekovatelné. Jelikož je planeta jen 1,3x větší než Země, dá se očekávat, že její atmosféra bude i tak velmi tenká. Větší teplota tedy zvyšuje pravděpodobnost detekce, protože zvětšuje výšku atmosféry,” vysvětlil.

U sedmi exoplanet velikosti Země odhalili astronomové podobné složení

Samotnou hvězdu Gliese 486 objevil tým astronomů ze španělsko-německého konsorcia CARMENES. Výsledky jejich nového zkoumání byly zveřejněny v březnu v časopise Science.