Evropský teleskop odhalil „vesmírný balet” pěti exoplanet

Paříž

Teleskop CHEOPS Evropské kosmické agentury (ESA) odhalil „vesmírný balet” pěti exoplanet, tedy planet mimo Sluneční soustavu, napsala agentura AFP. Ve vzdálenosti 200 světelných let od Země tyto planety obíhají okolo hvězdy TOI-178 s naprostou pravidelností. Velikost a hmotnost exoplanet už ale zdaleka tak uspořádaná není. Podle ESA objev zpochybňuje současné teorie o vzniku planet.

Foto: ESA

Ilustrace planetárního systému TOI-178

„Známe jen pět systémů s podobnou konfigurací,” uvedl Adrien Leleu, astronom z observatoře Ženevské univerzity ve Švýcarsku, který se na objevu podílel.

Miliony let se pohybují stejně

Pro fyziky je tento jev zajímavý, protože podle astrofyzika Yannicka Aliberta jsou dané exoplanety ve stejném složení a rozestavení prakticky už od svého vzniku před miliony lety.

„Je velmi vzácné, že jejich pohyb za tu dobu nic nenarušilo,” vysvětlil.

Češi přispějí k misi lovce exoplanet, zapojí se i do výzkumu měsíců Jupiteru

Jev, který dnes nese jeho jméno, popsal na konci 18. století francouzský fyzik Pierre Simon de Laplace na měsících Jupiteru. Objekty obíhají okolo hvězdy různou rychlostí a vždy po určité době se dostanou do přesného zákrytu, vědecký termín je orbitální rezonance.

„Neposlušná” šestá planeta

Nejrychlejší z pětice exoplanet oběhne okolo TOI-178 za tři dny, další za šest, deset, 15 a 20 dní a po čase se vždy srovnají s naprostou pravidelností. Hvězda má však i šestou exoplanetu, která se této pravidelnosti vymyká.

Exoplanety v okolí hvězdy TOI-178 jsou neobvyklé také svou hustotou (hmotností a objemem). Zatímco obvykle jsou planety nejblíže hvězdě s nejvyšší hustotou, u tohoto systému je druhá exoplaneta řidší než třetí, vzdálenější od hvězdy, cituje AFP Leleua.

Na oběžné dráze je nový teleskop CHEOPS, bude zkoumat známé extrasolární planety

Teleskop CHEOPS (CHaracterizing ExOPlanets Satellite) Evropské kosmické agentury, jehož předpokládaná životnost je tři a půl roku, vynesla 18. prosince 2019 do vesmíru ruská raketa Sojuz-ST-A z vesmírného střediska Kourou ve Francouzské Guyaně.

Mise se soustředí na analýzu již objevených exoplanet, které obíhají kolem jasných hvězd nejbližších Sluneční soustavě. Teleskop má např. zaznamenávat změny v jasu sledované hvězdy, které způsobují přechody planety před hvězdou z pohledu od Země. To umožní určovat velikost, případně hustotu dané planety. CHEOPS létá ve výšce asi 700 kilometrů nad zemským povrchem a je řízen ze Španělska.

Bizarní chování v kosmu. Planeta svou oválnou modrou hvězdu oběhne za necelé tři dny

Díky tomuto kosmickému dalekohledu můžeme pozorovat kupříkladu i podivnou oběžnou dráhu jisté exoplanety kolem její nezvykle blízké a rotující modré hvězdy WASP-189 (HD 133112).