Hlavní obsah

Expert MŠMT: Přijímačky na střední školy by se neměly zrušit, ale upravit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Přijímací zkoušky na střední školy by se do budoucna neměly rušit, ale jejich obsah by se měl upravit. Uvedl to vedoucí expertního panelu ministerstva školství Jan Jiterský. Většina odborníků se podle něj přiklání k názoru, že by nebylo vhodné nahradit přijímací zkoušky testováním dětí ve vybraných ročnících základních škol.

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Ilustrační snímek.

Článek

Vláda ve svém programovém prohlášení slíbila připravit změny jednotných přijímacích zkoušek.

Gazdík odvolal šéfku Cermatu

Domácí

Jednotné přijímačky –⁠ společně se státními maturitami –⁠ organizuje Cermat, jehož ředitelku Michaelu Kleňhovou ministr školství Petr Gazdík (STAN) v květnu odvolal.

Gazdík zmiňoval „uzlové body ZŠ“

Ministr v březnu řekl, že by si přál, aby se pro přijímání na střední školy využilo testování v tzv. uzlových bodech základních škol, tedy aspoň v páté a deváté třídě. Střední školy by tak podle něj mohly při přijímání žáků přihlížet k jejich pokroku. O nastavení systému chce ministr diskutovat.

Lidové noviny minulý týden napsaly, že Asociace ředitelů gymnázií je proti zrušení jednotné přijímací zkoušky, naopak Unie školských asociací CZESHA by s jejím zrušením souhlasila.

Audit v Cermatu odhalil podivné pracovní dohody se zaměstnanci

Domácí

V expertním panelu, který na ministerstvu připravuje změny vzdělávacího programu (tzv. RVP) pro základní školy, podle Jiterského převažuje názor, že využít testování v uzlových bodech k přijímání na střední školy není vhodné.

Organizace pochybují o smyslu rozdělení učiva na „jádrové“ a „rozšiřující“

Věda a školy

Experti by podle něj chtěli zavést testování ve třetím, pátém, sedmém a devátém ročníku proto, aby měly ZŠ i stát přehled o fungování vzdělávání.

Pokud by toto testování mělo sloužit i k přijímacímu řízení na střední školy, muselo by se konat dříve než na konci školního roku, což by podle Jiterského informace o výsledcích výuky zkreslovalo.

MŠMT otestuje uznávání mezinárodních zkoušek místo maturit, v září se zapojí první školy

Věda a školy

„Žáci, kteří se připravují na střední školy, by v této době byli naučení a připravení, a žáci, kteří nemíří do středních škol s maturitou, by vycházeli z toho měření úplně jinak,“ vysvětlil.

Podle něj by školáci navíc zrušením jednotných přijímacích zkoušek přišli o možnost skládat testy ve dvou termínech. „Toto (testování např. v 9. třídách) by bylo v jeden jediný den jedna možnost, jedna zkouška, která by o tom rozhodla, a to určitě nechceme,“ poznamenal.

Kompetence pro osobní rozvoj a uplatnění člověka

Dodal, že si experti uvědomují vliv testování na výuku ve školách. „Pokud přijímací řízení bude nastaveno kompetenčně a gramotnostně, protože chceme rozvíjet klíčové kompetence a gramotnosti, tak bude ku prospěchu věci,“ míní.

Za problémy s kapacitami středních škol je i nezájem o některé obory, tvrdí ministerstvo

Věda a školy

Jako klíčové kompetence označují odborníci na vzdělávání souhrn vědomostí, dovedností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění člověka ve společnosti.

Experti podle Jiterského nepočítají s tím, že by se testování v uzlových bodech konalo hned po zavedení plošně. „Chceme provádět výběrová šetření,“ uvedl.

Na výuce druhého cizího jazyka v ZŠ se odborníci neshodnou. Většina škol je pro volitelnost

Věda a školy

Zdůraznil, že toto testování by nemělo sloužit k hodnocení jednotlivých škol ani jejich vzájemnému porovnávání, ale ke kontrole vzdělávacího systému jako celku.

Výběr článků

Načítám