Astronomové objevili vodní páry na planetě mimo sluneční soustavu

Novinky,

Výzkum amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) objevil vodní páru v atmosféře planety podobné Neptunu. Zatímco Neptun je poslední planeta sluneční soustavy, tato je mimo náš systém, jde tedy o takzvanou exoplanetu. Její název je HAT-P-26b, vzdálenost od Země čítá 437 světelných let.

Astronomové objevili vodní páry na planetě podobné NeptunuVideo: Novinky/Reuters

Podle studie NASA, kterou publikoval i odborný časopis Science, je sice v atmosféře planety HAT-P-26b možné detekovat stopy vody, nejedná se však o vodní svět. Vyskytuje se tam ale množství vodní páry. Jednoduchá atmosféra planety se skládá jinak téměř výhradně z hélia a vodíku.

„Zjištění potvrzují, že atmosféry planet mimo naši sluneční soustavu jsou překvapivě rozmanité,“ uvádí NASA.

Hvězda vědcům posvítila

Agentura Reuters připomíná, že když planeta prochází před svou hvězdou, jsou astronomové schopni pomocí teleskopů pozorovat hvězdný svit, který prochází planetární atmosférou. Proto mohli určit její chemické složení.

Máme zde tedy další malý příspěvek ke snahám najít ve vesmíru různé formy života. V takzvané obyvatelné zóně například vědci nedávno našli 40 světelných let vzdálenou planetu podobnou Zemi. [celá zpráva]

Navíc je třeba připomenout, že i slavný astrofyzik Stephen Hawking kdysi prohlásil, že kde je voda, může být také život. Po možném životě se pátrá nejen mimo sluneční soustavu, ale zároveň „u nás“. Třeba i na Marsu, k čemuž mohou přispět tamní objevy vody. [celá zpráva]

Planeta Neptun

Co se týká zmiňované podobnosti planety HAT-P-26b s Neptunem, ten je z naší soustavy nejdále od Slunce. Až do roku 2006 byla nejvzdálenější planetou sluneční soustavy Pluto, než ji ze seznamu vyškrtli. Neptun se řadí mezi plynné obry, ač nedosahuje velikosti Jupiteru nebo Saturnu.

Právě na Saturnově měsíci Enceladus odborníci věří, že může být možné najít existenci života. [celá zpráva]