Mezinárodní tým vědců objevil planetu podobnou Zemi. Podle agentury Reuters ji našli v souhvězdí Velryby, obíhá asi 40 světelných let od našeho Slunce. Nese název LHS 1140b a teoreticky by na ní mohl existovat život.

Vědci objevili exoplanetu podobnou Zemi

„Je to nejzajímavější exoplaneta, jakou jsem za posledních deset let viděl,“ prohlásil podle serveru The Guardian vedoucí výzkumu Jason Dittmann z astrofyzikálního ústavu Harvard-Smithsonian v Bostonu.

Exoplaneta neboli extrasolární planeta je takové vesmírně těleso, které obíhá kolem jiné hvězdy než Slunce, vyskytuje se tedy mimo naši sluneční soustavu.

Mnohem těžší než Země

Planeta je s průměrem 18 tisíc kilometrů sice jen 1,4krát větší než Země, její hmotnost je však téměř sedminásobná. Pravděpodobně se tedy skládá ze skal a železného jádra.

LHS 1140b obíhá kolem své hvězdy, takzvaného červeného trpaslíka, což je velmi malé a chladné těleso. Planeta kolem něj obíhá každých 25 dnů ve vzdálenosti přibližně 10krát menší než je Země od Slunce.

Tento červený trpaslík je tedy mnohem tmavší a studenější než Slunce, což znamená, že její obytná zóna je blíže. Bez vlivu atmosféry má být na planetě zhruba -40 °C.

Planetu sice může poškozovat kosmické záření hvězdy, vědci nicméně doufají, že snad zachovala většinu své atmosféry.

Díky hustotě planety vědci věří, že je dostatečně silná, aby odolávala radiaci, a ještě k tomu zadržovala vodu.

Tentokrát známe hmotnost a velikost

Projekt stojící za objevením LHS 1140b se uskutečnil pomocí několika speciálních dalekohledů umístěných na pouštích v americké Arizoně a v Chile. Hmotnost planety astronomové získali měřením radiálních rychlostí spektrografem HARPS.

A to je právě hlavní průlom. Tato planeta sice není jediná v takzvané obyvatelné zóně, tedy v oblasti, kde může existovat voda v kapalném stavu. Tam se například loni našla planeta Proxima b. [celá zpráva]

Obvykle se ale u těchto potenciálně obyvatelných planet nepodaří zjistit jak velikost, tak hmotnost. Zde se to však podařilo.

„Nemohli jsme ani doufat, že by se nám podařilo objevit lepší cíl pro jeden z nejobtížnějších úkolů současné vědy: pátrání po důkazech existence života mimo Zemi,“ dodal Dittmann. Navíc nejen mimo Zemi, ale i mimo sluneční soustavu.

Nicméně i sluneční soustava nabízí různé možnosti hledání života, nejnověji Saturnův měsíc Enceladus. [celá zpráva]