Hlavní obsah

Záběry z třídírny balíků: Před Vánocemi praská ve švech

Dlouhé fronty na poštovních přepážkách jsou v prosinci normálním jevem. Mnoho lidí objednává dárky na poslední chvíli přes e-shopy nebo posílá vánoční přání. Jak to vypadá v zázemí, kam balíky putují, a jak se dostanou ke svému adresátovi, jsme se byli s kamerou Novinek podívat do malešické třídírny České pošty pár dní před Štědrým dnem.

Záběry z třídírny balíků: Před Vánocemi praská ve švech

Cíl všech lidí, kteří v malešické třídírně pracují, je stejný a jasný – doručit všechny do Štědrého dne.

„Jako každý rok je to stejné, týden před Vánoci je to nejhorší, počet zásilek diametrálně roste. Lidi se snaží, aby balíky do toho 24. prosince došly,“ popsal rušný týden Milan Bláha, vedoucí směny.

Nápor tu přesto zvládají překvapivě dobře a přesčas musejí zaměstnanci pracovat jen výjimečně. Na výpomoc v případě potřeby najímají brigádníky nebo pracovníky z agentur.

Dvojnásobný počet zásilek

SPU Malešice je největší třídírnou České pošty. Stará se o pobočky pošty v Praze, ve středních Čechách, na Liberecku a Táborsku. Nápor je tu tedy opravdu velký.

Denně se tu v tomto období vystřídá 170 000 zásilek. V porovnání se zbytkem roku, kdy se tu zpracovává okolo osmdesáti až devadesáti tisíc zásilek denně, je to dvojnásobek.

Foto: Novinky

Malešická třídírna je rozdělená do dvou budov. V jedné se třídí balíky, ve druhé klasické dopisy.

Nejrušnějším dnem v týdnu před Vánoci je pondělí. Tehdy přichází nejvíce zásilek, které si zákazníci objednali přes víkend a na konci týdne přes internet.

Podle zkušeností z předchozích let a statistik tu mají dobrý přehled, kolik zásilek které dny putuje, a tak umí i dobře odhadnout, kolik potřebují lidských sil. Když nestačí ani přesčasy kmenových zaměstnanců, nasadí posily v podobě brigádníků.

Cesta balíčku

Stroj na třídění balíků, který zabírá celou halu třídírny, zvládá odbavit 10 000 balíků za hodinu. „Máme pět vstupních pracovišť,“ popisuje cestu zásilek vedoucí třídírny Pavel Dyškant.

„U každého jsou zaměstnanci, kteří vkládají zásilky do třídicího stroje. Dopravníky je pak převezou přes skener, který načítá čárové kódy. V něm je uchována informace, kam zásilka patří, to znamená cílová destinace.“

Zásilka pak strojem putuje až do přesně daného místa objektu. „Tam jsou zase jiní zaměstnanci, kteří zásilky ukládají do přepravních klecí, které pak nakládáme do poštovních nebo železničních vozů,“ ukazuje Dyškant.

Foto: Novinky

Ne vždy jde ale vše hladce. Nejčastější problémy, se kterými se tu potýkají, jsou v zásadě dvojí. Buď je čárový kód na balíku špatně natištěný nebo nečitelný a stroj jej nedokáže rozluštit. Takové zásilky z převozníku vypadnou bez roztřídění a údaje o nich se musí zadat ručně.

Druhým nejčastějším zádrhelem jsou poškozené balíky. Ty putují do přebalovny, kde je zkontrolují, zváží, a pokud navíc nejsou schopni identifikovat adresáta nebo odesílatele, skončí zásilka uložená ve skladu. Na vyzvednutí tu může počkat až jeden rok.

A dokdy lze ještě posílat balíčky, aby na místo určení dorazily do Štědrého dne?

„Česká pošta garantuje dodání zásilek, které budou na poště podány 19. 12., a to jak zásilky, které jsou doručovány do ruky, nebo ty k vyzvednutí na výdejně,“ vysvětluje Dyškant.

Balíky podané 20. prosince dorazí do Vánoc, ale jen na výdejní místo. K vám domů už je pošta doručit do Štědrého dne nestihne.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků