Hlavní obsah
Štefan Švec (1978) je publicista a kritik; sloupky pro Salon píše již deset let. Foto: Milan Malíček, Právo

Sloupek Štefana Švece: Poslední pitva vzplála

Normální politický názor – pokud právě nežijete v pekle a nebojujete za základní svobody – poznáte podle toho, že k němu nejde napsat píseň.

Štefan Švec (1978) je publicista a kritik; sloupky pro Salon píše již deset let. Foto: Milan Malíček, Právo
Sloupek Štefana Švece: Poslední pitva vzplála

Zkuste říct písní, že školství potřebuje kromě smysluplného dofinancování taky vizi a aspoň inspiraci Finskem. Nebo že podpora částečných úvazků pomůže udržet v ekonomice a odborné kondici lidi, kteří z ní kvůli dětem vypadávají na mnohem déle než na dobu rodičovské. Buď to zazpíváte takhle a nedoposlouchá vás ani masochista, nebo to nějak zjednodušíte a stvoříte paskvil.

Normální politický názor poznáte podle toho, že k němu nejde napsat píseň. Bohužel to pořád někdo zkouší. Třeba rapper jménem Galen, člověk s dvěma stovkami odběratelů na YouTube, se rozhodl podpořit Milion chvilek pro demokracii songem Pýcha předchází pád.

Nevím, kdo přemluvil Báru Basikovou, aby v tom zpívala. Nemám tušení, kdo do klipu nahnal herce s antibabišovskými cedulemi (herci jsou vůbec zárukou politického úspěchu, to je poslední roky ložené). Galenovi se každopádně povedlo stvořit věc, která i mezi youtubovým publikem nasbírala třikrát víc dislajků než lajků. Při textových perlách typu Už žádný kompromisy, natož abolici, říkám ne právní demolici! / Chcem, aby Zeman odstoupil a Babiš podal demisi není divu. A to je ta lepší část songu.

Z listopadového protestu Milionu chvilek pro demokracii na pražské Letné

Foto: Petr Horník, Právo

Během poslechu Galenova opusu si pamětníci připomenou úspěšný hit Kníže má k lidu blíže, kterým český PEN klub přispěl k porážce Karla Schwarzenberga v prezidentské volbě, případně šlágr Dobrý den, prapore z hvězd a pruhů, jímž Vlasta Parkanová s Janem Vyčítalem definitivně pohřbili možnost, že by u nás stál americký radar. Galenovi se naštěstí demonstraci na Letné pohřbít nepovedlo. Z jeho písně se prostě stal jen další příklad toho, jak nedělat politickou hudbu.

Co si ale počít s tím, že někdo politickou hudbu dělat umí? Mešita od Ortelu je pro spoustu lidí návyková a i takový Statis Prusalis svým hitem Komunisté navlhčil nejednu vrásku. Inu, normální politický názor poznáte podle toho, že k němu nejde napsat píseň. Takže názor, který úspěšnou píseň má, nebude zas tak normální. Kdo přesvědčuje lidi písní, bude nejspíš slabší v přesvědčování rozumem a potřebuje útočit na jiná čidla. Takže když nás nějaký song začne politicky brát, dejme si na něj pozor. Aby nám nevzplála nějaká zbytečná poslední bitva.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků