Článek
Panovník ve hře není žádný svatoušek. Vymýšlí zákony s legislativními děrami pro vykuky a nepoctivce, kteří podnikají ve jménu rychlého zbohatnutí a nerozlišují mezi čistými a špinavými penězi. Kvete kuplířství, šejdířství, podvodnictví, pomlouvačství.
Příběh se točí kromě vladařského dvora hlavně kolem žaláře s poctivým a spravedlivým žalářníkem (Milan Šindelář) a s pracovitým katem Vokejhákem (Petr Soumar).
Vejlupkem všech špatností, od pomluvy až ke zkaženosti, je výstřední hejsek Lucio (Ondřej Šípek), nejlepší herec na scéně. Jeho situační kotrmelce opravdu přesně odrážejí politické přeběhlictví všech dob. V kvalitě hereckého projevu je Šípkovou protiváhou asi jediná opravdu kladná postava příběhu, novicka Isabela v podání Kateřiny Janečkové, o jejíž poctivost se hraje.
Nevyrovnané výkony herců
Nevýrazný je kníže Vincentio Stanislava Jiránka. Deklamuje tak svědomitě, že místy zapomíná hrát. Jenom o málo zdatněji vede si v blankversu i v próze Stanislav Gerstner jako knížecí náměstek Angelo. V hereckém vývoji poněkud ustrnul Martin Valouch jako představitel šlechtica Escala. Jakub Škrdla duní veršem a klaun Pompejus Radima Jíry působí velmi neklaunsky.
Inscenaci naopak pomáhají Hana Briešťanská (Julie), Lucie Štorková (Mariana), Anna Bazgerová (kuplířka madam Prošoupaná), Josef Kundera (strážník Loket) a Petr Pazourek (stráž).
Horácké divadlo Jihlava - William Shakespeare: Oko za oko. Přeložil Martin Hilský. Režie Milan Schejbal, dramaturgie Marie Procházková, výprava Kateřina Baranowská, hudba Petr Kříž . Premiéra 11. prosince 2004.