Hlavní obsah

Za plakát s e-cigaretou dostal obchodník z Plzně pokutu, zastání u soudu nenašel

Právo, Patrik Biskup

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plzeňská firma obchodující s elektronickými cigaretami neuspěla se žalobou na kontrolory živnostenského úřadu, kteří jí předloni udělili pokutu pět tisíc korun za nezákonnou propagaci e-cigaret. Úředníkům k udělení sankce stačil jeden vylepený plakát na vstupních dveřích do obchodu firmy, na kterém byla vyobrazená elektronická cigareta doplněná sdělením o prodeji.

Foto: Phil Noble, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Firma se u Krajského soudu v Plzni bránila proti sankci tím, že šlo pouze o informaci pro spotřebitele o nabízeném sortimentu, a nikoli o reklamu s cílem přesvědčit nové zákazníky, aby přestali kouřit a začali používat elektronické cigarety.

Soud jí dal sice za pravdu, ale upozornil zároveň na to, že hranice mezi informací o prodávaném produktu a reklamou je velice tenká a zákon je tvrdý.

„Prodejce v podstatě neměl žádný manévrovací prostor, jak obchodní sdělení zákazníkům změnit, protože zákon o regulaci reklamy ohledně e-cigaret je jasný a tvrdý,“ řekl předseda senátu Václav Roučka.

V USA lze nově tabák a e-cigarety koupit až od 21 let

Ekonomika

Podle něj platí úplný zákaz reklamy na e-cigarety, který je sice přísný, ale nikoliv v rozporu s ústavním pořádkem. „Postup živnostenského úřadu byl správný. Jsme toho názoru, že obchodní sdělení o tom, jaký produkt a kde se prodává, už v sobě nese prvky reklamy a stává se tak zároveň reklamním oznámením. Pokud prodejce umisťuje nějaké takové plakáty, je už šiřitelem reklamy,“ dodal Roučka.

Upozornil také na to, že zákon o regulaci reklamy je ohledně e-cigaret dokonce tvrdší než u klasických tabákových výrobků. „Je tvrdší, i než požaduje evropská tabáková směrnice, přičemž za její porušení se ale nepovažuje, když má konkrétní stát nastavena přísnější kritéria,“ pokračoval Roučka.

Pokutovaná firma upozorňovala i na to, že je naprosto nelogické, aby reklama na e-cigarety byla regulovaná přísněji než na ty klasické, které mají závažnější dopad na zdraví. „Buď je to omyl zákonodárce, anebo je to legislativní zmetek či mezera v právní úpravě,“ bránila se firma.

Na trhu je nebezpečná náplň do elektronických cigaret. Neví se, kdo ji vyrábí a šíří

Ekonomika

Podle soudu je pravda, že u klasických tabákových výrobků jsou na rozdíl od e-cigaret dány výjimky ze zákona o regulaci reklamy.

„My jsme dospěli k názoru, že to nemusel být omyl zákonodárce. Sice v dnešní době nejsou k dispozici žádné vědecké studie o negativní účincích e-cigaret, ale něco se děje. Už víme z Ameriky, že tam došlo k úmrtím přičítaným právě užíváním elektronických cigaret, které jsou vlastně jakýmsi chemickým koktejlem. Zákonodárce si mohl říci, je tady potencionální hrozba, tak tu reklamu zakážeme úplně a pak se uvidí,“ uzavřel Roučka.

Reklama

Výběr článků

Načítám