Hlavní obsah

Poláci se během pandemie zamilovali do cyklistiky. Na nová kola musejí čekat v pořadníku

Varšava

Pandemie způsobila, že Poláci hromadně přesedlali na jízdní kola. Další pro ně v posledních týdnech vyrazili do obchodů. Některé prodejny své tržby oproti loňsku zdvojnásobily, jiné zavedly pořadníky pro zájemce, napsal server Onet.pl.

Foto: Pierre Le Tulzo, Reuters

Cyklistika se v koronavirové době stala v Polsku velkým hitem

Článek

Kvůli koronaviru většina lidí zůstala po dlouhou dobu zavřená doma. Postupné zmírňování restrikcí umožnilo zlepšovat si kondici na zdravém povětří. Ukázalo se, že zájem o kola je veliký.

SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky

Koronavirus

„Sny se plní. Když jsem býval závodník, tak na kolech jezdili jen cyklisté ze sportovních klubů. Když jsem žil v Itálii, záviděl jsem, že tam na kole jezdí davy lidí. Nikdy jsem si nepředstavoval, že tomu tak bude i v Polsku. Teď jsem šťastný z takového vývoje,” řekl serveru někdejší profesionál Czeslaw Lang, který nyní pořádá závody Tour de Pologne - a v jejich amatérské odnoži startují skoro tři tisícovky nadšenců.

V posledních týdnech cyklistický boom jako recept na trávení volného času ještě vzrostl. Prodejny se ocitly v obležení zákazníků, nabídka se začala tenčit. Obchodníci takový růst poptávky nečekali.

„Abyste koupili dítěti kolo, musíte se v některých prodejnách zapsat do pořadníku. Nakonec jsme pořídili kolo z druhé ruky,” postěžovala si matka dvou školáků z Krakova. Nejbližší dodávky nového zboží se čekají až v polovině června či na počátku července.

103letá Polka porazila koronavirus, v nemocnici umírala nudou

Koronavirus

„V okamžiku, kdy se situace dala více méně do pořádku, se ukázalo, že prodejny jsou příliš malé a chybějí kola,” řekl majitel obchodu Roweromania Krzysztof Buczek. „Dodavatelské řetězce se zpřetrhaly a bude třeba čas, aby se zase spojily,” dodal Lukasz Kurszewski z Bike Atelier v Krakově.

K růstu poptávky přispělo větší množství volného času díky práci z domova, čímž hodně lidí přestalo ztrácet čas dojížděním a stáním v dopravních zácpách. Navíc se jízda na kole v době koronaviru jeví bezpečnější než jízda městskou dopravou, a tak na kolo přesedlali i ti, co musí do práce.

Píseň v hitparádě skončila, nelíbila se Kaczyňského straně

Zahraniční

„Ve chvíli, kdy vláda povolila vstup do lesů a parků, prodej kol, součástek a doplňků vystřelil vzhůru. Všichni jsme byli v mrtvém bodu, ale asi šest týdnů máme tržby dvojnásobné než před rokem,” řekl Kurszewski.

Přinejmenším do 6. června, kdy budou smět otevřít posilovny a fitness, zůstane kolo vedle běhání nejoblíbenější fyzickou aktivitou. Czeslaw Lang si myslí, že se to už nezmění: „Máme více peněz a více volného času. Víme, že pohyb je zdravý a že o zdraví se musíme starat. Lidé propadají cyklistice jako vášni. Taky se chtějí bavit a kolo je velký kamarád.”

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám