Čínští vědci zjistili, jak koronavirus SARS-CoV-2 napadá lidské buňky

Čína využila kryoelektronový mikroskop, který umožňuje nahlédnout do nitra buněk, aby pozorovala, jak nový koronavirus SARS-CoV-2 napadá lidské buňky. Podrobnosti zveřejnili v časopisu Science.

Vědci z Číny odhalili, jak virus SARS-CoV-2 napadá lidské buňkyVideo: Novinky/Reuters

Podle nové studie virus k napadení buňky využívá jako receptor enzym angiotensin konvertázu (ACE2), který je spojen s aminokyselinovým transportérem. Přes ACE2 se dostane do napadené buňky. Tento podtyp ACE2 nebyl zatím znám, uvedli čínští vědci.

SPECIÁL: Koronavirus 2019-nCoV

Speciály

Studie publikovaná v časopise Science uvádí, že virus napadá receptor v lidských buňkách v plicích, srdci, ledvinách a ve střevech.

Genetická informace viru je uložena v ribonukleové kyselině RNA. Ta se může kopírovat jen v napadené buňce. RNA má svou vázací doménu RBD, která se napojí právě na ACE2. Předchozí studie uvedla, že protein, který používá virus k útoku, má dvě vázací domény RBD.

Hladina ACE2 v plicích se u jednotlivých lidí liší, což může vysvětlovat, proč u některých nakažených vyústí Covid-19 v silný zápal plic.

Nová zjištění by podle čínských vědců mohla napomoci při vývoji léku proti nemoci Covid-19, který by blokoval schopnost viru navázat se na ACE2.