Hlavní obsah
Thomas Kulidakis Foto: Jan Handrejch, Právo

KOMENTÁŘ: Poslanecká chyba jednoduché rovnice povinné maturity z matematiky – Thomas Kulidakis

Včerejší hádku poslanců o povinnou maturitu z matematiky je možné zredukovat na jednoduchou rovnici o jedné neznámé. Představují ji děti a rodiče, kteří si kvůli neschopnosti zvolených zástupců lidu nemohou být jistí, na co se vlastně mají připravit.

Thomas Kulidakis Foto: Jan Handrejch, Právo
KOMENTÁŘ: Poslanecká chyba jednoduché rovnice povinné maturity z matematiky – Thomas Kulidakis

Pokud by platilo původní rozhodnutí, první maturanti by museli povinně k životní zkoušce složené i z matematiky přistoupit na gymnáziích už v roce 2021. V roce následujícím by se měli přidat ostatní žáci, včetně studentů uměleckých a humanitně zaměřených škol a učebních maturitních oborů.

V tomto případě není vůbec jasné, k čemu by byla znalost kvadratických rovnic, matematických matic a jiných libůstek studentům jiných než technických oborů. Je samozřejmě potřeba, aby lidé díky vzdělání dokázali zvládnout základní počty. V době všeobecně rozšířených chytrých telefonů, tabletů a různých online kalkulaček nejsou ale pro mnohé příliš potřeba jiné složitější matematické dovednosti.

Argument části poslanců, vládních i opozičních, že matematika je potřeba kvůli tréninku myšlení, nemá nic společného s maturitou. Trénovat se může pomocí matematiky i bez povinné maturity. Logiku stejně tak dobře trénuje schopnost porozumět psanému textu, která v průběhu let povážlivě klesá. Stejně tak je pro orientaci v dnešní době důležitá schopnost nikoliv opakovat nabiflované poučky a vzorečky, nýbrž umění vědět, kde najít, co člověk potřebuje.

Na druhou stranu je platný argument, že matematika je základ technických oborů. Na ně se většinou mladí lidé připravují na gymnáziích a technických středoškolských oborech k tomu určených. Pro ně má smysl maturovat z matematiky. Například pro budoucí překladatele to už nezbytně nutné není. Jsme sice průmyslová země, ale jsou potřeba i jiné obory. Základ společnosti je navíc specializace, k níž slouží právě školství.

V tom je největší chyba současných debat. Poslanci neschopní dobrat se hlasování zase jednou pečou zásadní zákonnou normu na poslední chvíli. Tím ztěžují možnost škol, rodičů i žáků připravit se vědomě na to, co je čeká. Jestli se mají biflovat matematiku i ti, kteří k ní nemají talent a nebudou ji potřebovat, nebo ne.

Ministr školství Plaga (ANO) má v tomto ohledu pravdu, že matematiku se musí dítka školou povinné nejdříve naučit. Naučit se ji klidně mohou, ale nechat část populace u maturity zbytečně propadat je nesmysl. Jak to totiž dopadá, když člověk má talent na matematiku a jaksi zanedbal jiné obory, za všechny dlouhodobě prokazuje Plagův stranický kolega a bývalý viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Pavel Juříček.

Thomas Kulidakis

Vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Absolvoval také studium politologie a řečtiny na univerzitách v Řecku.

V komentářích se zaměřuje nejen na českou domácí politiku, Evropskou unii a oblast Balkánu.

Působí jako komentátor Českého rozhlasu Plus a publikuje v odborném tisku. V minulosti spolupracoval na mezinárodních vědeckých projektech Univerzity Karlovy v Praze a byl odborným konzultantem u některých dokumentů.

Více o autorovi

Komentáře autora

Komentoval kupříkladu fakt, že studenti u maturity propadají z matematiky i teď, když je ještě dobrovolná. Vloni na jaře to byla šestina maturantů. Juříčkova slova „Prostě na to nemají, mohou pracovat jako zdravotní sestry“ ukazují, že příliš jednostranné vzdělání je procházka slepou uličkou arogance a asociálního chování. V případě povinné maturity z matematiky pro všechny už měl být vchod do slepé uličky zazděný dávno.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků