Hlavní obsah
Václav Klaus mladší Foto: Právo

KOMENTÁŘ: Co týden dal - Václav Klaus ml.

Není týden, aby se ve školství nevyhlásila další kampaň, projekt, fond či celonárodní akce.

Václav Klaus mladší Foto: Právo
KOMENTÁŘ: Co týden dal - Václav Klaus ml.

Přitom hlavní ve školství je výuka (něco děti naučit), nikoli projekty, čerpání dotací, honění se za odlesky doby, minoritní lobbisté, aktivisté a pedagogičtí věrozvěsti.
Neboli drtivá většina z 136 miliard korun zabavených daňovým poplatníkům ve prospěch resortu školství by měla skončit ve školách, nikoli v projektech.

V posledním týdnu máme nové akce dvě. 1) Nový plán na vytvoření sítě školních autobusů zadarmo. 2) Fond pro školní obědy pro chudé děti zadarmo.

V obou případech se jedná o věci, které již dotované jsou. Děti platí v ceně oběda pouze suroviny. Práci kuchařů, energie, trouby, hrnce, mycí linky, konvektomaty, talíře a jar platí zřizovatel (nejčastěji obec či kraj) – tedy daňový poplatník. Jeden oběd (polévka, hlavní jídlo, občas dezert či salát, pití) stojí zhruba 25 korun.

Upřímně – pokud se v některých rodinách jedná o potenciálně jediné normální jídlo denně (nebo peníze na obědy jsou dítěti zabaveny ve prospěch cigaret a alkoholu), pak je bohužel na místě ústavní výchova, nikoli 257. sociální typ dávky.

Problémem školních jídelen je přitom něco jiného. A sice, že čím dál více obědy dodávají velké firmy (nebudu jmenovat, ale každý ví, o které velké hráče jde) ve formě polotovaru. Jedná se o neuvěřitelný „blevajz”, který patrně splňuje nějaké zadané poměry tuk, cukr, bílkoviny, sodík, draslík... Výrobní cena je tak dvě koruny na porci, ale školám se prodává za těch 25. Což jsou při miliónech obědů denně velké peníze, a tak firmy nahánějí ředitele či vedoucího jídelny, aby brali od nich. No a místní kuchaři to pak jen ohřejí (nemají skoro žádnou práci) a „kyd“ s tím žáčkovi na talíř.

Ale ti poctiví, co sami vaří z čerstvých surovin (vyjde to o dost levněji), mají akorát mnohem víc práce, stejnou tarifní (velmi malou) mzdu a větší administrativní starosti. Tak jich spíš pořád ubývá.

V dopravě jsou školáci také výrazně zvýhodněni (dotováni). V hodně městech či krajích jezdí zadarmo. Dovedete si představit tuto novou akci? Výběrové řízení na „žluté školní autobusy“ a jejich provozovatele. Kde mají jezdit a kde ne? Kdo to bude manažersky rozhodovat? Každá škola bude mít nárok na školní autobus?

A porovnejte to s náklady, když se tři starostové vesnic s poloprázdnými školami domluví a děti odveze do prostřední vesnice autobus, který vozí v neděli místní fotbalisty. Nebo někde to vyřeší i menší osobák.

Školy mají dostat maximální možnou dotaci na žáka a samy si určit, co je jejich problém. Jestli doprava nebo třeba úplně něco jiného.

Václav Klaus ml.

Absolvoval Přírodovědeckou fakultu UK. Přes 20 let působil na půdě gymnázia PORG jako učitel, zástupce ředitele a ředitel (15 let). Pod jeho vedením se gymnázium stalo nejúspěšnější střední školou ve výsledcích státní maturity a dalších žebříčcích a rozšířilo se o další dvě pobočky v Praze a Ostravě.

Založil Asociaci aktivních škol (sdružuje přes 100 českých škol). Je autorem mnoha odborných článků, dvou matematických učebnic a dalších knih (publicistika, školský systém).

Od roku 2014 publikuje pondělní komentáře na Novinky.cz.

Vede jeden z největších českých šachových klubů a dosud aktivně závodí na kole.

Na podzim 2017 byl zvolen poslancem za ODS, 16. března 2019 byl ze strany vyloučen. Nyní je poslancem za hnutí Trikolóra.

Více se dočtete na osobním webu autora vkml.cz

Více o autorovi 

Komentáře autora

Facebook autora

Takhle to ovšem vypadá, že peněz do škol dorazí zase o něco méně.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků