Hlavní obsah

Internet věcí je fenomén. Smart zařízení nalezneme ve většině českých domácností

Chytré spotřebiče ze světa internetu věcí se staly běžným vybavením českých domácností. Většina tuzemských uživatelů totiž doma nějaké smart zařízení využívá. Vybíráme je podle přínosu a ceny, vyplývá to ze společného průzkumu společností Seznam.cz a Eset.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Za zkratkou IoT (Internet of Things, česky internet věcí) se ukrývá označení pro chytré přístroje, které jsou schopny připojovat se na internet a komunikovat mezi sebou prostřednictvím této celosvětové počítačové sítě.

Typicky jde například o zařízení, která umožňují sledování či ovládání některých funkcí na dálku. Připojit se k nim je možné prostřednictvím chytrého telefonu nebo počítačového tabletu přes internet, i když je uživatel na druhém konci planety.

Celosvětovou počítačovou síť mohou tímto způsobem využívat nejrůznější rekordéry, meteorologické stanice, ale klidně také chytré žárovky, u kterých je možné upravovat teplotu světla.

Co přinesly počítačové technologie ve druhé dekádě

Hardware

Wearables a chytré audio-vizuální zařízení

Podle dat společností Seznam.cz a Eset takové zařízení vlastní téměř tři čtvrtiny (69 %) Čechů, což je mimochodem stejný podíl jako loni. Nejčastěji bychom v českých domácnostech narazili na takzvané wearables (40 %), tedy zařízení, která se nosí přímo na těle, jako hodinky, sluchátka, přívěsky, chytré boty apod.

A oblíbenost potvrzují také data nákupního rádce Zboží.cz. „Pozorujeme dlouhodobý rostoucí zájem o chytré hodinky. V meziročním srovnání u nás poptávka po nich narostla o 47 procent. Kromě chytrých hodinek se těší oblibě i chytré náramky a v nabídce máme třeba i vyhřívané vložky do bot na dálkové ovládání,“ uvedla Kristýna Hořovská, PR specialistka Zboží.cz.

Zdůraznila, že dále v nejvyšší míře vlastníme chytré audio-vizuální zařízení (35 %) a smart příslušenství k osobnímu počítači, jako jsou tiskárny či skenery (32 %). „Na našem srovnávači jsme letos v meziročním srovnání zaznamenali o třetinu vyšší zájem například o tiskárny. Ten ale nepochybně souvisí i s faktem, že si lidé zlepšovali pracovní prostředí doma, a to vzhledem k práci formou home office v době pandemie koronaviru,“ prohlásila Hořovská.

IoT fandí spíše mladší uživatelé

Průzkum dokládá, že o tyto prvky v domácnosti mají více zájem mladší uživatelé od 15 do 34 let. V této věkové skupině je vlastní 81 procent uživatelů, naopak v kategorii nad 55 let je vlastní jen polovina lidí.

Velice oblíbené jsou také chytré spotřebiče jako lednice, robotické vysavače či inteligentní pračky. Vlastní je téměř třetina lidí. Chytré systémy využívá necelá čtvrtina lidí v autech a pětina má takto vybavenou domácnost – například termostaty či chytré osvětlení.

„Z dlouhodobé perspektivy na nákupním rádci a srovnávači Zboží.cz pozorujeme rostoucí zájem o chytré pomocníky do domácnosti. V meziročním srovnání letošního a loňského roku vidíme například 49procentní nárůst zájmu o robotické vysavače. Lidé si péči o domácnost rádi zjednoduší a výrobci na to také reagují. V nabídce se nám objevují stále častěji také lednice s více funkcemi i inteligentní pračky,“ konstatovala Hořovská.

„Samotný termín IoT ale překvapivě chápe či zná jen 20 procent respondentů, a to včetně těch, kteří podobné vybavení vlastní. Pokud ale nevíme, co to je a jak taková zařízení fungují, je nepravděpodobné, že bychom je dokázali efektivně a bezpečně využívat,“ doplnil Darek Pikálek, analytik společnosti Seznam.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Související články

Tesla se zaměří na internet věcí

Pod značkou Tesla bylo možné v Česku zakoupit doposud hrnce, žárovky, set-top boxy a další elektroniku. V letošním roce se ale tento známý český výrobce díky...

Chytří pomocníci hlídají zdravotní kondici

Chytré už dávno nejsou jen telefony, ale celá řada přístrojů v našich domácnostech. V dnešní době si dokonce můžeme pořídit šikovné vychytávky, které nám...

Výběr článků

Načítám