Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Ježíšek se netrefil? Rady a tipy, co dělat s nevhodným dárkem

Ne vždy se podaří udělat obdarovanému radost. Nemusíte se mu strefit do vkusu, nebo danou věc už má či u oblečení vyberete nesprávnou velikost. Je škoda, aby věc doma jen překážela a připomínala nám zbytečně utracené peníze. Ve spolupráci s odborníky ze spotřebitelské organizace dTest přinášíme několik rad, co v takové situaci můžete udělat.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Ježíšek se netrefil? Rady a tipy, co dělat s nevhodným dárkem

Pokud jste dárek pořídili v e-shopu, máte zpravidla zákonné právo vrátit zboží do 14 dnů od jeho převzetí, aniž byste museli prodejci sdělovat důvod. Existuje však několik výjimek, kdy zakoupené zboží vrátit nelze.

„Jde například o zboží podléhající rychlé zkáze, jako jsou některé potraviny či řezané květiny, nosiče digitálního obsahu (DVD, CD) s porušeným originálním obalem a zboží upravené podle specifického přání zákazníka. Nebo také produkty, které jsou prodávány v uzavřeném obalu, přičemž obal byl porušen a zboží nelze vrátit do prodeje z hygienických důvodů. Typicky se může jednat o kosmetiku, třeba krémy na obličej, zubní kartáčky či erotické pomůcky,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

14denní lhůta i na vrácení peněz

Pokud jste prodejci do 14 dnů od převzetí zboží oznámili, že od smlouvy odstupujete, máte dalších 14 dní na to, abyste mu zboží vrátili (pokud jste mu jej neposlali zpět zároveň s odstoupením).

Stejná 14denní lhůta pak platí i pro prodejce, který je povinen vám vrátit zpět všechny finanční prostředky, které od vás v souvislosti s nákupem obdržel. Zároveň pro vrácení peněz musí dodržet stejnou „cestu”, jakou od vás platbu za zboží dostal, ledaže byste se domluvili na jiném způsobu.

„Poštovné při vracení zboží zpět podnikateli už však platíte vy. Nenechte se zarazit ani tím, že je prodejce povinen vrátit za dodání zboží k vám pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí,“ doplnila Hekšová.

Na vrácení zboží do kamenného obchodu zákonné právo nemáte

Pokud bylo zboží zakoupeno v kamenné prodejně, zákon vám nezaručí vaše právo zboží vrátit. Naštěstí se obchodníci ve výhodných podmínkách vracení či výměny zboží předhánějí a jdou často štědře nad zákonný rámec.

Obzvláště v období Vánoc mají pochopení pro to, že jsou nákupy trochu riskantní, a i kamenné prodejny tuto možnost zavádí či internetoví prodejci prodlužují dvoutýdenní lhůtu pro odstoupení, třeba do konce roku nebo až do poloviny ledna.

Co dělat, když lhůtu pro vrácení promeškáte

Pokud zmeškáte lhůtu pro vrácení zboží, stále ještě není nic ztraceno. Můžete zkusit nevhodné dárky prodat buď na internetu či v bazaru nebo na bleších trzích. Stále populárnější jsou i takzvané swapy neboli výměny věcí bez účasti peněz.

Jak ale odborníci upozorňují, má prodej či nákup mezi nepodnikateli svá specifika. „Tak třeba záruka na zboží automaticky nepřechází na nového majitele. Na její převod je třeba zvlášť myslet a sepsat postoupení práv z vadného plnění, čímž převedete svá takzvaná reklamační práva na nového majitele věci,“ upozornila Hekšová

Zároveň dodala, že nepodnikající prodejce nemusí poskytovat záruku jako obchodník, ale odpovídá za to, že zboží je při předání v pořádku, shoduje se s popisem a domluvou. „Prodáváte-li cokoliv svépomocí, popište věc přinejmenším tak, aby kupující dostal informace, které by zajímaly i vás samotné,“ doporučila Hekšová.

Příležitostný prodej domácích přebytků se nepovažuje za podnikání, nemusí se nikam hlásit ani danit. I zde však buďte obezřetní, a především v situacích, kdy obchod neuzavíráte přes ověřeného a spolehlivého zprostředkovatele, neposílejte například lidem zboží dříve, než obdržíte peníze.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků