Hlavní obsah

Dostal poukaz za zrušený let z Prahy. Jenže pak zvedli ceny na dvojnásobek

Právo, Martin Procházka, Jaroslav Zbožínek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mám nakonec ještě štěstí, myslel si čtenář Práva z pražského Žižkova, když mu aerolinie Emirates za let z Prahy do Bangkoku, zrušený kvůli koronaviru, vystavily náhradní poukaz v hodnotě vyšší, než byla cena letenky. Úsměv na rtech mu ale ztuhl, když chtěl poukaz na vysněnou cestu do Asie uplatnit pro let někdy na podzim nebo příští jaro.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Zjistil totiž, že dopravce ceny zvýšil natolik, že by i po uplatnění poukazu musel výrazně doplácet.

„Loni jsem si za necelých 50 tisíc korun koupil zpáteční letenku s Emirates z Prahy do Bangkoku s odletem letos v dubnu. Emirates ale všechny lety zrušily a na jejich stránkách jsem dohledal, že mohu požádat o poukaz čili voucher. Ten mi vystavily s tím, že ho mohu použít na služby Emirates do jednoho roku od vystavení, byl dokonce v hodnotě o pět tisíc korun vyšší,“ řekl Právu čtenář.

S prázdným prostředním sedadlem by letenky rapidně zdražily

Cestování

Cestou si chtěl udělat radost, původní letenka s dubajskými aerolinkami byla do třídy byznys. Chuť si ale zřejmě bude muset nechat zajít. Když totiž teď studoval ceny po létě, zjistil, že stejný let vyšší třídou nyní stojí přes 94 tisíc korun.

„Kdybych tedy chtěl letět, musel bych letenku v podstatě zaplatit ještě jednou,“ postěžoval si.

Může podat stížnost

Majitel voucheru má v tomto případě podle ředitelky spotřebitelské organizace dTest Eduardy Hekšové možnost podat stížnost. Umožňuje mu to doporučení Evropské komise o poukazech. „To v bodu 7 stanoví, že dopravci by měli zajistit, že poukazy umožní cestujícím cestovat na stejné trase za stejných provozních podmínek, jaké jsou uvedeny v původní rezervaci,“ sdělila Právu Hekšová.

Na co máte právo, když vám zrušili let kvůli pandemii

Koronavirus

Pokud k nabídce stejných provozních podmínek nedojde, cestující podle ní může takové řešení s odkazem na doporučení komise odmítnout. „Pokud dopravce cestujícímu nevyhoví, má cestující možnost podat stížnost,“ řekla Hekšová.

Aerolinky musí nabídnout peníze zpět

Evropské nařízení o pravidlech náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě ukládá podle Hekšové dopravcům povinnost nabídnout cestujícím, aby si mohli vybrat mezi vrácením ceny letenky, náhradním letem při nejbližší příležitosti nebo náhradním letem v pozdější době podle svého přání.

Náhrada prostřednictvím poukazu je možná pouze v případě, že cestující souhlasí

„Pořizovací cena letenky se vyplatí hotově, elektronickým bankovním převodem, bankovními příkazy nebo bankovními šeky nebo, v případě dohody podepsané cestujícím, cestovními poukazy nebo jinými službami. Evropská komise vydala k problematice vydávání poukazů místo vrácení peněz doporučení, ve kterém je zdůrazněno, že náhrada prostřednictvím poukazu je možná pouze v případě, že cestující souhlasí,“ doplnila.

Dotčený čtenář Práva ale uvedl, že možnost vrácení peněz na účet mu Emirates nenabídly.

Ceny letenek ale zdaleka nestoupají všude. V ekonomické třídě zatím zůstávají zhruba na stejné úrovni jako v době před propuknutím epidemie, alespoň pokud jde o podzimní termíny letů.

Reklama

Výběr článků

Načítám