”Zájemce o půjčku musel vyplnit s operátorkou společnosti Boyde takzvaný bonitní certifikát s omezenou platností prostřednictvím telefonního čísla s vyjádřenou cenou (konkrétně 95 Kč za minutu hovoru),” uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Poškozený podle něj podal trestní oznámení na policii v Prostějově. Mluvčí neměl informace o tom, že by firma účtovala víc než 95 Kč za minutu. Prostou kalkulací vychází, že muž strávil na lince dohromady víc než 11 hodin.

"Pětimiliónovou pokutu dříve dostaly pouze dvě společnosti: čerpací stanice Oil Group a realitní kancelář Prolux Consulting v roce 2012. Za pochybení při zprostředkování spotřebitelských úvěrů padla vůbec poprvé,” dodal mluvčí.

Pokutu po firmě vymáhají

K rekordní pokutě inspekce sáhla, protože firma Boyde podle kontrol od listopadu 2013 do března 2014 poškodila více lidí a mnohatisícovým účtem za telefon je firma dostala do tíživé finanční situace. "Společnosti Boyde bylo v roce 2014 prokázáno závažné úmyslné protiprávní jednání. Opakovaně poškozovala spotřebitele žádající o úvěr," uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Horní hranice sankce sice v takových případech činí až 20 miliónů, ale ČOI zůstala u pětimiliónové sankce, protože se podle Fröhlicha jednalo o první prohřešek Boyde.

Pokuta nabyla právní moci letos v prvním čtvrtletí, firma ji ale dosud nezaplatila.

„Vzhledem k tomu, že pokuta ani náklady řízení nebyly v zákonem stanoveném termínu uhrazeny, byla tato částka postoupena k vymáhání příslušnému celnímu úřadu,” uvedla ČOI.