Metrostav je podle mluvčího Františka Poláka připraven do dvou dnů od doručení peněz obnovit práce. Stát by se tak podle Nouzy mělo na začátku příštího týdne.

"Od rady jsem dostal za úkol sejít se se zástupci Metrostavu a do konce týdne podepsat dohodu," řekl Nouza. Na jejím základě Praha odešle dlužnou částku a stavební firma začne pravděpodobně od pondělí znovu stavět.

Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR v pátek po několika týdnech jednání uložil Praze povinnost zaplatit čtyři miliardy, mimo jiné za faktury z minulosti, s jejichž proplacením město kvůli možnému střetu se zákonem váhalo. Po zaplacení zmíněných 2,7 miliardy má Praha dalších 1,34 miliardy proplácet postupně v průběhu stavby. [celá zpráva]

Soudům není konec

Stavební firma musí podle rozhodnutí arbitrů dokončit stavbu do pěti měsíců. Arbitráž tím ale nekončí. Metrostav totiž minulý týden rozšířil žalobu o další miliardu, mimo jiné za problematický Trojský most. Další soudní líčení bude 4. června.

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat.

Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je uhradit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Arbitři ale v pátek rozhodli, že smlouvy platí.

Září není jisté

Pětiměsíční lhůta pro dostavu tunelu nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a zda bude mít dopravní stavba za sebou i nezbytné testy a zkušební provoz.

Navíc klíčovou zakázku na stavbu velínů v úterý rada znovu odložila. Už nyní některé zdroje neoficiálně mluví o tom, že se Blanka rozjede až na konci roku.