Hlavní obsah
Ilustrační foto. Foto: Pavel Orholz, Právo

Studenti umějí, propadlíků víc nebude, zní ze škol

Jakmile se středoškoláci vrátí v pondělí 24. května do škol, bude je čekat uzavírání klasifikací. Podle ředitelů bude třeba známky nasbírat, ale neočekávají dramata. Většina studentů prý zvládla rok distanční výuky dobře a propadlíků výrazně víc nebude.

Ilustrační foto. Foto: Pavel Orholz, Právo
Studenti umějí, propadlíků víc nebude, zní ze škol

Někteří si mohou dokonce oddychnout, protože už před nástupem do školy budou mít známky hotové. „Nám 21. května uzavírají známky a je to tak dobře, protože jinak by nám učitelé nasázeli pět testů za den,“ řekl Právu sedmnáctiletý Jan, student střední odborné školy v Praze.

Většina je však nervózní, čeká je zkoušení a testování ještě v průběhu června, byť má být nástup pozvolný. „Vydala jsem pokyn, aby to učitelé nepřeháněli a aby studenty nechali dva tři dny rozkoukat. Předpokládám, že i jinde budou učitelé rozumní. Za těch pár týdnů už se stejně nic nedožene,“ řekla Právu šéfka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová, která vede víceleté Gymnázium Nad Štolou v Praze.

Podobně hovoří i šéf Unie školských asociací a ředitel Masarykovy střední školy chemické v Praze Jiří Zajíček.

„Učitelé to nebudou přehánět, ale nějaké testy se psát budou. V online režimu to sice nějak funguje, ale jejich korektnost nemusí být stoprocentní,“ vysvětluje Zajíček.

I z jiných škol totiž zaznívá, že při zkouškách přes internet mládež tíhne k podvádění. Nemusí to být ale hned důvod, proč studenti mají po roce dálkové výuky poměrně dobré výsledky.

„Mám pocit, že se ve srovnání s jinými roky děti zlepšily. Neměly kroužky, sporty, kamarády, tak měly víc času se učit a připravovat,“ domnívá se Schejbalová. Podle ní ani nebude třeba dohánět učivo, spíše se zaměří na procvičování.

Zajíček nepředpokládá, že letošní rok dopadne na studenty fatálně. Loni ministerstvo vydalo doporučení, aby se na vysvědčení pětky nepsaly. Letos je však distanční výuka povinná, takže se hodnotí jako běžně.

„Pokud v distanční výuce nasbírají špatné známky, tak není vyloučeno, že dostanou pětku. Ale asi tomu nebude zásadně jinak než v předchozích letech,“ uvedl s tím, že učitelé zřejmě nebudou chtít nikomu ublížit. Mezi 380 studenty jeho školy měli potíže s výukou dva. Toho, že by propadlíků přibylo, se neobává.

„Nebude to horší, spíš naopak. Tím, že jsou doma a mohou využívat nápovědu ve spolupráci na sociálních sítích, tak i vyloženě slabé děti si pomohou s ostatními ze třídy a mají docela slušné známky – pokud mají zájem,“ dodal.

Mohou se odvolat

Také letos ministerstvo vydalo pokyn, aby školy postupovaly při klasifikaci obezřetně. „Cílem tohoto podivného roku je něco jiného než známky na vysvědčení. Je třeba zohlednit, jak žáci pracovali, samostatnost, motivaci, schopnost samostudia, organizaci času, aktivitu v práci,“ uvedl náměstek vrchního školního inspektora Ondřej Andrys.

Připustil, že pokyn pamatuje i na lajdáky. „Může být i kategorie žáků, kteří podmínky k distanční výuce měli, ale vykašlali se na to, a i tento přístup je třeba vyhodnotit,“ řekl Právu.

V případě žáků ZŠ ministerstvo nabádá, aby učitelé jen v mimořádných případech zapisovali na vysvědčení „nehodnocen“, což znamená, že škola pak musí žákovi vypsat do konce září příštího školního roku opravný termín. Proti hodnocení se pak mohou rodiče či dospělí studenti odvolat.

Školy totiž také měly během distanční výuky povinnost zmapovat situaci žáků v domácnostech, jejich možnosti zapojení a zohlednit je při výuce. A proti pojetí distanční výuky se bouřila řada rodičů.

Podle viceprezidenta Asociace ředitelů ZŠ Jaroslava Jiráska zřejmě na odvolání docházet bude. „Takové případy budou. Někteří rodiče už jsou na to připraveni a je opravdu mnoho škol, které nehodnotí distanční vzdělávání úplně správně,“ řekl.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků