Hlavní obsah
Úsekový radar na stožáru hlídá jízdu aut na provizorním mostě Foto: Milan Vojtek, Právo

Rychlost 20 km/h překročily tisíce řidičů, město vybírá na pokutách miliony

Úsekové měření rychlosti omezené na dvacet kilometrů v hodině na provizorním mostě u Pasohlávek na Brněnsku vyneslo na pokutách, odcházejících v obálkách k řidičům z Městského úřadu v Pohořelicích, 3,4 milionu korun. Rychlost 20 km/h kvůli špatnému stavu konstrukce vozovky musí řidiči dodržovat na silnici první třídy, kde je už léta plánována dálnice do Vídně.

Úsekový radar na stožáru hlídá jízdu aut na provizorním mostě Foto: Milan Vojtek, Právo
Rychlost 20 km/h překročily tisíce řidičů, město vybírá na pokutách miliony

Provizorní mostní konstrukce Mamut je položená na trase silnice I/52 z Pohořelic do Mikulova v místě, kde přetíná tok Dyje u stavidla horní novomlýnské nádrže. Původní most je v zoufalém technickém stavu, na jaře začne jeho rekonstrukce a provizorium umožňuje zachovat provoz na stávající trase, navíc bez nutnosti kyvadlového provozu řízeného semafory.

„Hustý provoz a kamiony přejíždějící most mají na svědomí nemalý hluk, který je slyšet do okolí a ruší i obyvatele Pasohlávek. Zejména v létě, když lidé spali při otevřeném okně, je vzdálené dunění, táhnoucí se nad hladinou jezera do obce, obtěžovalo. Záleželo na směru větru. Někdy jsme hluk nevnímali, někdy byl značný. Zejména v noci někteří řidiči omezení přehlíželi,“ řekla starostka Pasohlávek Martina Dominová (Moravané).

Na mostě se proto v polovině prázdnin objevil radar úsekového měření rychlosti. Povolenou dvacítku hlídá a fotky hříšníků míří na Městský úřad Pohořelice. „Od 1. srpna, kdy byl stacionární radar uveden do provozu, do konce roku zařízení zjistilo a zaznamenalo jedenáct tisíc přestupků,“ uvedl starosta Pohořelic Miroslav Novák (ODS).

„Úsekové měření je na mostě s celkem strmými nájezdy, v nichž kamiony za pár týdnů vyjely hluboké koleje. Pro některé je ale dvacetikilometrová rychlost příliš nízká. Maximální překročení limitu bylo o 46 kilometrů za hodinu,“ dodal starosta.

Hříšníkům úřad vyměřil pokuty v celkové výši 3,4 milionu korun. „Platební morálka je zhruba sedmdesát na třicet, tedy sedmdesát procent řidiči uhradí na první výzvu, zbylých třicet procent je nutné řešit ve správním řízení,“ dodal starosta.

Nakolik jsou mezi provinilci zastoupeni zahraniční řidiči, úřad neregistruje. Jaká je platební morálka cizinců, neuvedl. Provizorní most denně překonává velké množství cizinců, především Poláků a Rakušanů. Vymáhat od nich pokuty není jednoduché, starosti s tím mají taky v Břeclavi.

Peníze z pokut pomáhají plnit městskou pokladnu. Není to ale úplně zadarmo. „Zatížení úřadu je velké, museli jsme pořídit software na zpracování a posílit o tři pracovníky, kteří se tím zabývají. Současně došlo k většímu zatížení stávajících pracovníků na odboru dopravy a finančním odboru, kde platby sledují a vymáhají,“ dodal starosta.

Stacionární radar bude v provozu do března, kdy má začít rekonstrukce mostu přes Dyji. Radar by měl ale hlídat řidiče na objížďce.

Dálnice v nedohlednu

Dálniční spojení Brna s Vídní, které silnice I/52 supluje, je vinou průtahů na české straně stále v nedohlednu. Rakušané oproti tomu již svou část dálnice A5 loni již téměř dokončili a jsou připraveni dostavět i posledních devět kilometrů k české hranici. Oproti tomu dálniční spojení z Brna do Vídně končí již od roku 1996 u Pohořelic. Problém s plánovanou dálnicí mají některé místní spolky i ekologové.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků