Hlavní obsah
Martin Havelka na svém stroji na pelhřimovském náměstí. Foto: Jana Pechová, Právo

Rekordman šíří slávu českého traktoru v zahraničí

Nejzcestovalejším traktoristou České republiky se stal Martin Havelka ze Škrdlovic na Žďársku. Do České knihy rekordů ho v pelhřimovské Agentuře Dobrý den zapsali za jeho výkony v 65 let starém stroji.

Martin Havelka na svém stroji na pelhřimovském náměstí. Foto: Jana Pechová, Právo
Rekordman šíří slávu českého traktoru v zahraničí

Majitel firmy na údržbu zeleně si historický traktor pořídil v roce 2010 z obdobných pohnutek, z jakých si milovníci techniky pořizují dědečky automobily. Koupi stroje Zetor 25A předtím několikrát doporučil svým kamarádům, tento ho nakonec zlákal už jen tím, že stal teprve jeho druhým majitelem.

„První majitel si tento traktor pořídil v roce 1968, asi týden po okupaci vojsky Varšavské smlouvy. Jako pamětník poválečné měnové reformy měl strach, že zase padnou peníze. A protože v brněnském Zetoru by mu traktor neprodali, jel pro něj do hodonínských opraven. Tam také nevěděli, co nás čeká, a proto tam uspěl. Koupil stroj po generálce, z dílů vyrobených v roce 1954,“ popsal příběh traktoru jeho současný majitel. Stroj, který pak desítky let stál „zaparkovaný pod hruškou“, musel pořádně seštelovat a uvést do veteránského lesku.

K moři i do hor

Teprve pak s ním začal jezdit na akce po Česku. Jednou jeho manželka při zimním pátrání po akcích na další sezonu objevila fotografii ze srazu traktoristů v Polsku u Baltu.

Scenérie traktoru na mořském pobřeží pana Martina okouzlila. Oněch 800kilometrů na mořské pobřeží a stejnou vzdálenost zpět absolvoval od té doby už třikrát.

Díky kamarádům traktoristům z celého kontinentu se už dostal i do Švédska a tato přes tři tisíce kilometrů dlouhá cesta zatím patří k nejdelší trase, kterou překonal. Tou nejvyšší je pak výjezd na nejvýše položenou horskou silnici v Evropě Grossglockner Hochalpenstraße v rakouských Alpách (2571 m n. m.).

Při průměrné rychlosti kolem 30 km/h plánuje Martin Havelka cesty tak, aby za den urazil kolem 300 km. „Dalo by se jednorázově ujet třeba 500, ale druhý den je to pak příliš znát,“ upozornil rekordní traktorista na to, že nezastřešený stroj s triviálním, ale namáhavým ovládáním klade na řidiče značné nároky.

„Nejvíc cítíte svaly na stehnech, zvlášť je-li horší silnice,“ popsal, že za takových okolností řidič „dřepuje“. V této souvislosti velmi ocenil naše předky, kteří na stejném stroji dokázali 10 až 12 hodin denně třeba orat, i když to ve své době byl proti chůzi za zvířaty pokrok.

Martin Havelka už plánuje další cíle k překonání vlastního rekordu. Nejbližší cesta ale bude do Brna na veletrh cestovního ruchu. Svůj stroj tam bude v pavilonu P ve stánku 006 představovat od čtvrtka do neděle.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků