Hlavní obsah

Nový nejrychlejší traktor světa jede víc než vaše fabia

Traktory jsou poměrně pomalá vozidla. Většina z nich je na našich silnicích omezena rychlostí 45 km/h a ty nejstarší jezdí ještě mnohem pomaleji. Upravený JCB Fastrac je ale naopak rychlejší než velká spousta osobních aut – zvládl téměř 218 km/h.

Foto: JCB

Upravený JCB Fastrac

Článek

Ještě nedávno by nejrychlejší traktor na světě s rychlostí nestačil ani na ta nejpomalejší osobní auta v běžné produkci – v roce 2018 stanovila britská televizní show Top Gear rekord rychlosti traktorů s hodnotou 140,45 km/h.

Ten už dnes ale neplatí – upravený JCB Fastrac se závodníkem Guyem Martinem za volantem ho naprosto rozmetal.

Na bývalém vojenském letišti v Elvingtonu ve Velké Británii se Martin rozjel nejprve na 166,79 km/h, a už tím překonal starý rekord. Jenže to aktérům nestačilo, bylo to prostě příliš pomalu. A tak traktor prošel dalšími úpravami a po pár měsících se na letiště vrátil.

Tentokrát se povedla rychlost, na kterou nejedno osobní auto nedosáhne,  247,47 km/h. Jenže to byla rychlost jen jedním směrem – aby byl pokus o rekord platný, musí traktor projet měřeným kilometrem znova v opačném směru. To proto, aby se vyloučil případný vliv větru nebo klesající vozovky. Oficiální hodnota rekordu ale je také víc než slušná – 217,57 km/h.

Chtěli byste novou Škodu Octavia jako kupé? Takhle by mohla vypadat

AutoMoto

Ovšem, tento traktor nemá se stroji, které potkáte na poli, mnoho společného. Šestiválec o obsahu 7,2 litru od JCB není zas tak unikátní, ale je přeplňovaný jednak elektrickým kompresorem a jednak obřím konvenčním turbodmychadlem, z nějž proudí stlačený vzduch skrz chladiče obložené ledem. Také je do spalovacích komor vstřikována voda pro ochlazení směsi. A díky tomu všemu může motor dávat 1029 koní a více než 2500 N.m.

Zajímá vás spotřeba takového monstra? Podle tiskové zprávy JCB to při pokusech o rekord bylo 56,5 litru na 100 km, což ještě není tak špatné na takový výkon a takovou rychlost. Protože ale traktor nejel daleko a potřeboval být co nejlehčí, stačila mu jen dvacetilitrová nádrž, v tomto případě naplněná závodní motorovou naftou.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám