Hlavní obsah

Primátor Macura: Ostrava kanál nechce

Právo, Denisa Doležalová

Primátor Ostravy Tomáš Macura odmítl v rozhovoru pro Právo záměr vlády začít přípravné práce na stavbě kanálu Dunaj–Odra–Labe, jehož dlouholetým propagátorem je i prezident Miloš Zeman.

Foto: Právo

Primátor Ostravy Tomáš Macura

Článek

Proč celé vedení města jednomyslně odmítlo stavbu kanálu?

Důvodů pro negativní stanovisko města k záměru výstavby vodního koridoru Ostrava–Kozle je celá řada: od ekonomických, dopravních či urbanistických. Zcela jim však dominuje naše oprávněná obava o nevratné a fatální poškození životního prostředí, které by tak masivní stavba způsobila.

Můžete být trochu konkrétnější?

Vodní koridor by způsobil ztrátu z přírodovědného hlediska mimořádně cenných území, zanikly by celé biotopy, ohrožen je i strategický podzemní zdroj pitné vody v lokalitě Ostrava-Nová Ves. S těmito námitkami se vládou schválená studie proveditelnosti nevypořádala, což je v ní ostatně výslovně uvedeno.

Do moravskoslezských nemocnic míří na pomoc vojáci

Domácí

Co tedy po vládě Ostrava žádá?

Nejsme dogmatici, požadujeme ale, aby byla příprava tohoto projektu zastavena minimálně do doby, než bude zpracována a obhájena komplexní analýza dopadů stavby na všechny složky životního prostředí. Jsme proti tomu, aby bylo zpracování této analýzy posunuto až do fáze EIA, kdy už budou na projekt nutně vynaloženy desítky, ale spíš stovky miliónů korun z veřejných zdrojů. Považujeme to za plýtvání časem i penězi, chceme tomu zabránit.

Pro mě osobně je mimořádně cenné zjištění, že toto stanovisko města bylo přijato podporou všech zastupitelů napříč celým politickým spektrem (osmi stran a hnutí), což se často nestává.

Ostravští zastupitelé už také schválili dopis vládě, v němž žádají zastavení celého projektu. Co když to nepomůže? Jak se chcete bránit dál?

Nebylo by taktické, abychom předem odkrývali svoji strategii pro další fáze, v případě tedy, že se nedohodneme se státem. Teď jsme považovali za nezbytné přijmout tuto politickou deklaraci. A to také hlavně proto, že ze strany státu, potažmo ministerstva dopravy s námi nebylo předem nijak jednáno, přestože se nás uvažovaný projekt bytostně dotýká.

Nyní budeme očekávat oficiální reakci předsedy vlády. Je jasné, že u stavby takového typu by město bylo neopomenutelným účastníkem řízení už z důvodu vlastnictví strategických pozemků.

Zvěrstvo a ptákovina. Ostrava vyzvala vládu, ať stopne Zemanův kanál

Domácí

Plánujete se vy osobně sejít s předsedou vlády?

Ano, již jsme si psali s panem premiérem i panem ministrem Havlíčkem, že je potřeba se k celé věci osobně sejít. Termín schůzky zatím není, s ohledem na covidové okolnosti, stanoven. Karlu Havlíčkovi jsem nabízel, že si s ním trasu vodního koridoru projedu na kole, aby osobně na vlastní oči viděl, co vše se touto stavbou zničí nebo změní. Třeba k tomu taky dojde.

Reklama

Výběr článků

Načítám