Hlavní obsah
Ulice Jablonce jsou už od noci na čtvrtek plné sněhových fréz, nakladačů a nákladních aut, odvážejících sníh. Obyvatelé okolních domů z nich ale nadšení nejsou. Frézy jim nechtěně „staví“ bariéry okolo jejich dveří či vjezdů do garáží. Foto: Michael Polák, Právo

Mírná zima šetří silničářům desítky milionů. Zbude víc na opravy

Sklady silničářů na celém území České republiky zůstávají plné posypového materiálu pro údržbu silnic. Peníze, které ušetří, tak zbudou na opravy dopravního značení nebo na údržbu zeleně podél silnic.

Ulice Jablonce jsou už od noci na čtvrtek plné sněhových fréz, nakladačů a nákladních aut, odvážejících sníh. Obyvatelé okolních domů z nich ale nadšení nejsou. Frézy jim nechtěně „staví“ bariéry okolo jejich dveří či vjezdů do garáží. Foto: Michael Polák, Právo
Mírná zima šetří silničářům desítky milionů. Zbude víc na opravy

Královéhradecký kraj

V horských oblastech Královéhradeckého kraje vyjeli silničáři k zimní údržbě silnic až 12. listopadu loňského roku. Předchozí zimu to bylo již v říjnu, kdy na udržení sjízdnosti silnic v souvislosti s příchodem sněhu vynaložili 480 tisíc korun.

Letošní zima si od listopadu do začátku února vyžádala zatím 64 posypových dnů.

„Na silnicích II. a III. třídy byly v kraji vozy silničářů najety 204 tisíce kilometrů, vysypáno 6128 tun soli a 4006 tun inertního materiálu a 1 836 504 litry solanky. Náklady na zajištění zimní údržby krajských silnic se do 1. února vyšplhaly na téměř 73,5 milionu korun. Během minulé zimy byly náklady za stejné období o 60,5 milionu vyšší,“ uvedl Michal Friček z tiskového oddělení krajského úřadu v Hradci Králové.

Jihomoravský kraj

Za vůbec nejmírnější za poslední léta označil letošní zimu z hlediska údržby silnic provozní ředitel Brněnských komunikací Jan Klištinec. „Na počátku zimy jsme měli 8500 tun soli k posypu. Dosud jsme spotřebovali pouze 1600 tun, takže nám ještě v zásobách zhruba 6900 zbývá,“ uvedl Klištinec.

Doplnil, že i v těch dosud nejmírnějších zimách se spotřebovalo 5500 tun, zatímco v krutých zimách bylo zapotřebí i 12 500 tun posypové soli. Vozy silničářů dosud najezdily 10 000 kilometrů. „Je jasné, že šetříme nejen pohonné hmoty a materiál, ale tato zima by se měla příznivě podepsat i na stavu komunikací, které nebudou tak zničené,“ dodal provozní ředitel.

Pardubický kraj

Firma Sovis, která má v Pardubickém kraji na starosti problémové silnice především na Svitavsku a Orlickoústecku, spotřebovala skoro deset tisíc tun posypového materiálu a na území kraje jejich vozidla najezdila 14 tisíc kilometrů při pluhování a posypu.

Sklady jsou plné, ale na zimu silničáři teprve čekají. „Mnohdy je záludnější mírná zima, jako je ta letošní, kdy mrzne nárazově a teploty kolísají mírně okolo nuly. Silnice pak více namrzají, jsou uklouzané, hrozí mrznoucí mlhy a řidiči musejí být obezřetní,“ vysvětluje Pavel Jerie, šéf zimní údržby společnosti Sovis CZ.

Zlínský kraj

Spíše než o zimní údržbu komunikací v průběhu ledna se silničáři ve Zlínském kraji zajímali o zastřihávání a úpravu stromů podél cest. Během ledna nebyl na východě Moravy téměř žádný sníh a poskrovnu bylo i mrazivých dnů pod nulou. Silničáři tak vyměnili radlice a lopaty za nůžky a stroje k úpravě stromů.

Nebývale teplé počasí dokládá i meziroční porovnání spotřeby posypových materiálů v měsíci lednu. „Na silnicích II. a III. třídy jsme za leden spotřebovali 1682 tun soli a 4351 tun inertních posypových materiálů,“ uvedl mluvčí silničářů Vojtěch Cekota.

A dokládá spotřebu za leden 2019, který byl na zimní údržbu nejvíce náročný za posledních dvanáct let. „V lednu loňského roku jsme spotřebovali 5915 tun soli a 10 992 tun inertu,“ doplnil Cekota.

Od začátku této zimní sezony silničáři ve Zlínském kraji spotřebovali 2507 tun soli a 6970 tun inertu, rok předtím to ke konci ledna bylo 8194 tun soli a 15 138 tun inertu. „Vzhledem k tomu, že na začátku zimního období jsme měli na skládkách připraveno 12 706 tun soli a 18 300 tun inertu, jsou zásoby posypových materiálů v tuto chvíli výrazně nadprůměrné a určitě nebude nutno v tomto zimním období další posyp dokupovat,“ řekl Právu mluvčí.

Plzeňský kraj

Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) za listopad a prosinec spotřebovala na silnice přibližně 1240 tun soli a 1260 tun inertních materiálů. Podle Jiřího Slapničky, hlavního dispečera zimní údržby, se nikdo nemusí bát, sklady jsou soli plné. „Ještě nemáme sice data za leden, ale ve skladech je okolo 23 tisíc tun soli a 27 tisíc inertních materiálů,“ řekl Slapnička s tím, že letošní zima je podstatně klidnější než ta loňská, kdy museli silničáři vyjíždět skoro každý den.

Preventivní posyp se pak provádí především na Tachovsku, Klatovsku a Plzni-severu. SÚSPK spravuje 4500 kilometrů silnic druhé a třetí třídy a 450 kilometrů silnic třídy první.

Ústecký kraj

Jako výrazně podprůměrný hodnotí dosavadní průběh zimy silničáři v Ústeckém kraji. „Od listopadu do konce ledna jsme vysypali pouze 2500 tun soli, to je v porovnání se stejným obdobím před rokem o 5000 tun soli méně,“ řekla Právu náměstkyně ředitele Správy a údržby silnic Ústeckého kraje Lenka Holovská.

Z toho vyplývá, že soli mají silničáři dostatek. „Máme plné sklady,“ přikývla Holovská. V období, kdy situace nevyžaduje nasazení techniky v terénu, spravují silničáři výtluky a provádějí údržbářské práce, které jim umožňuje počasí. „Z devadesáti procent vyřezáváme křoví u silnic,“ upřesnila Holovská.

Olomoucký kraj

Silničáři ze Správy silnic Olomouckého kraje spotřebovali od loňského listopadu do letošního ledna 8750 tun soli a 6800 tun inertního materiálu. Zásob mají dostatek. Za tyto tři měsíce najeli celkem 105 tisíc kilometrů.

„Loni v lednu jsme jen za leden najeli 219 tisíc kilometrů, přičemž jsme za tento měsíc spotřebovali 8000 tun soli a 7000 tun inertního materiálu. Rozdíl je tedy značný,“ řekl Právu Jan Škrabal z ředitelství SSOK.

Odlišné počasí se promítá i do rozpočtu. „Za poslední dva měsíce roku 2019 jsme na údržbu vynaložili 53,8 milionu korun, o rok dříve za stejné období 67,7 milionu korun,“ uvedl Škrabal pro Novinky.

Ušetřené peníze budou podle něj využity na opravy dopravního značení, svodidel a bezpečnostního vybavení, které se provádějí průběžně po celý rok, a na údržby silniční zeleně v podobě především průřezů a kácení stromů a keřů.

Moravskoslezský kraj

Správa silnic Moravskoslezského kraje díky mírné zimě uspoří poměrně hodně prostředků, se kterými se počítalo na zimní údržbu.

„Když to srovnám s minulou zimou, pohybují se úspory v současné době kolem patnácti milionů korun. Posypového materiálu jsme letos spotřebovali rekordně málo za poslední roky, co pamatuji,“ řekl technicko-provozní náměstek Milan Novák.

Dodal, že údržba se prováděla zejména v horských oblastech, v ostatních částech kraje sypače vyjížděly v prosinci a v lednu jen sporadicky.

Ušetřené peníze použije Správa silnic Moravskoslezského kraje na letní údržbu. „Ty peníze se neztratí. O to více se po skončení zimy udělá oprav vozovek, dopravních značek a svodidel, budeme moci více investovat do údržby příkopů a zeleně. Máme na starost asi 2700 kilometrů silnic, na kterých je pořád co dělat,“ dodal Novák.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků