Hlavní obsah
Foto: koláž Novinky.cz s použitím Právo a bis.cz

BIS nežádala o záznamy z kamer v zakázce na dálniční známky, tvrdí Bělobrádek

Bezpečnostní informační služba (BIS) nepožadovala, aby zakázka na IT systém k elektronickým dálničním známkám podléhala utajení. Neplánuje ani využití informací o průjezdu aut z kamer. Po jednání sněmovní komise pro kontrolu Bezpečnostní informační služby (BIS) to řekl její předseda Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL). O požadavku zpravodajských služeb mluvil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Foto: koláž Novinky.cz s použitím Právo a bis.cz
BIS nežádala o záznamy z kamer v zakázce na dálniční známky, tvrdí Bělobrádek

Kvůli informacím, že tajný režim zakázky byl požadavkem tajných služeb, se ve čtvrtek sešla komise pro kontrolu BIS, která přizvala ředitele kontrarozvědky Michala Koudelku. „BIS nepožadovala, aby byla ukryta celá zakázka, ani to nedoporučovala,“ řekl ve Sněmovně Bělobrádek. Už vůbec pak podle něj není pravda, že by kontrarozvědka mluvila do výběru dodavatele.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v polovině ledna oznámil, že dodavatelem a provozovatelem IT systému bude společnost Asseco Central Europe. Zakázka vyvolala vlnu kritiku z řad odborníků, opozice i premiéra Andreje Babiše (ANO). Podle nich byla předražená. Vadil jim i způsob výběru dodavatele, který byl kompletně v tajném režimu bez soutěže. Zakázka stála křeslo ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO), jeho nástupce Karel Havlíček (za ANO) se s dodavatelem domluvil na jejím zrušení bez sankcí pro stát.

Komise také konstatovala, že požadavky BIS v souvislosti se systémem byly v souladu se zákonem. „Je třeba odmítnout, že by BIS požadovala něco nad zákon, že by zákon porušovala nebo na základě jejích požadavků nebo požadavků jiných tajných služeb byl systém prodražen,“ dodal Bělobrádek.

Havlíček: Byl to požadavek zpravodajských služeb

O tom, že sledovací funkce systému elektronických dálničních známek je požadavkem tajných služeb, hovořil ministr dopravy Havlíček. „Ta funkce tam je proto, aby se zabránilo případným konfliktům ve smyslu teroristických útoků. Není to o špiclování, ale musíme respektovat požadavek zpravodajských služeb. Od toho tu přece jsou bezpečnostní složky, aby tohle řešily,“ řekl Novinkám Havlíček.

V novém systému budou všechna vozidla zaznamenána a spárována. BIS však podle Bělobrádka nechce data od příštího roku využívat, i když jí to umožňují doprovodné změny schválené společně s novelou zákona o pozemních komunikacích. „Přestože zákonné možnosti jsou, tak BIS zatím nechce těchto možností využívat,“ řekl.

Bělobrádek odmítl i to, že BIS nyní neplatí za dálniční známky. „Mohlo by dojít k prolomení u krycích SPZ,“ upřesnil, proč nejezdí auta kontrarozvědky po dálnicích bez známek.

Výjimka se kontrarozvědky i dalších institucí včetně třeba složek integrovaného záchranného systému bude týkat od příštího ledna, kdy začnou fungovat známky elektronicky, vysvětlil.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků