„ČIŽP má přístup do systému a možnost kontroly zařízení, která fotodokumentaci nezaslala, i konkrétních vraků. V dalších měsících se ČIŽP zaměří na kontrolu této povinnosti i samotné fotodokumentace, aby se zamezilo nelegálnímu nakládání s autovraky, jako je rozebírání mimo povolená zařízení či vypalování vozidel,“ sdělila Právu mluvčí ministerstva životního prostředí (MŽP) Petra Roubíčková.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Jenže zelená inspekce nemá šanci došlápnout si na všechny. Její kapacity jsou totiž v porovnání s tím, kolik je u nás autovrakovišť, malé. Ke konci loňského roku ministerstvo životního prostředí registrovalo 534 autovrakovišť, z toho 498 bylo skutečně aktivních.

Doupata zlodějů aut  

„Ve srovnání s ostatními zeměmi EU má Česko na svém území řádově násobky počtu sběren a autovrakovišť. O některá z těchto zařízení se zajímá i Policie ČR, a to s ohledem na jejich možné zapojení do systému organizovaných krádeží vozidel, jejich následného rozebírání a prodeje na náhradní díly,“ zdůraznila už před dvěma lety ve své zprávě ČIŽP po jednom z celorepublikových zátahů na vrakoviště.

Přitom podle posledních policejních zpráv roste počet krádeží aut s cílem je rozebrat na náhradní díly především u levnějších, starších vozů. ČIŽP už dříve konstatovala, že „počet provozoven vrakovišť v ČR je obrovský a kontroly evidentně nestačí“.

Na černé listině čtyřicet vrakovišť  

Z evidence MŽP vyplývá, že v roce 2012 bylo odevzdáno k likvidaci přes 125 tisíc autovraků a z toho recyklací prošlo 80 procent. Jen za letošní říjen, kdy začala povinnost posílat fotografie do systému MŽP platit, bylo do systému odesláno 10 103 autovraků.

Čtyři desítky autovrakovišť ale povinnost zcela ignorovaly. Právě na ty se teď inspekce zaměří. Na autovracích se snaží bokem vydělat i kšeftaři bez licence. Například letos v dubnu policie zadržela v Milevsku pětatřicetiletého muže, který autovraky vykupoval, dále je rozebíral, prodával díly či neoprávněně inkasoval za ekologickou likvidaci. Neměl ale licenci.

Teď čelí obvinění z trestného činu nedovoleného podnikání, za které mu hrozí až dva roky vězení. Přijít si měl bezmála na čtvrt miliónu. Podle inspekce značné množství autovraků zpracovávaných v nelegálních autovrakovištích tvoří autovraky vozidel, která byla v minulosti nakoupena v zahraničí.

„Jsou-li takové vozy v autobazarech neprodejné, prodejci je sami rozeberou a zpeněží. Další velký objem nelegálně demontovaných autovraků tvoří nákladní vozidla, autobusy, traktory. Demontáž často provádějí přímo jejich vlastníci v k tomu neurčených zařízeních. Hrozí pak úniky ropných látek do povrchových a spodních vod,“ konstatovala ČIŽP.