Kdyby měnové šachy ČNB pokračovaly, mohly by roční splátky gripenů podražit i o desítky miliónů korun.

Původní smlouva na desetiletý pronájem strojů, který končí v říjnu roku 2015, byla stanovena v českých korunách, a to na 19,65 miliardy Kč. Její dodatek stanoví sumu ve švédských korunách. A právě v tom je problém.

Obrana se jistí u financí

Kontrakt má být uzavřen za cenu 5 374 800 000 švédských korun, což podle současného kurzu (3,06 Kč za švédskou korunu) dává zmíněnou částku zhruba 16,5 miliardy Kč.

Česká koruna po zásahu České národní banky oslabila asi o pět procent, což už zdražilo dovozy, a zatím se nezdá, že by se vývoj měl otočit.

Sleva nás může přijít draho Miroslav Kalousek, místopředseda TOP 09 a exministr financí

Rozdílu způsobeného pohybem kurzu koruny vůči zahraničním měnám si je vědomo ministerstvo obrany. To se proto podle zdrojů Práva, obeznámených se situací, předběžně dohodlo s ministerstvem financí tak, aby resort kryl kurzová rizika po celou dobu pronájmu stíhaček, tedy do roku 2027.

„Nemám sice tyto informace, ale pokud bude platba ve švédských korunách, je zjevné, že sleva byla kompenzována přenesením kurzových rizik na českou stranu, což znamená, že sleva nás může přijít draho,“ řekl Právu exministr financí, první místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek.

Narážel tím na dřívější prohlášení šéfa obrany Vlastimila Picka, podle kterého se české straně podařilo dojednat o třetinu levnější nájem letadel proti původnímu kontraktu.

Dodatek k původní smlouvě z roku 2005 má ve čtvrtek projednat Rusnokova vláda v demisi. Jak ale řekl v září ministr Picek, podpis kontraktu by měl být věcí nového kabinetu, který se právě formuje. Podle obrany je situace v takové fázi, že smlouva by mohla být podepsána nejpozději do konce března příštího roku.

Připravený smluvní dodatek podle informací Práva stanoví pravidelnou roční splátku za pronájem a s tím spojené služby ve výši 447,9 miliónu švédských korun.
Původní suma 447 miliónů (1,37 miliardy Kč) se zvýšila proto, že česká armáda chce stíhačky dovybavit systémem umožňujícím zasáhnout nejen proti vzdušným, ale také pozemním cílům. To Švédové dodatečně zahrnuli do kontraktu.

„Realizace tohoto požadavku je v souladu s původním požadavkem AČR a operačním použitím letounů JAS-39 Gripen,“ tvrdí zástupci české obrany.

Za osm let nebyly vážnější problémy

Švédové by měli po dobu dalšího dvanáctiletého provozu stíhaček vycvičit devadesát příslušníků pozemního technického personálu a pětadvacet pilotů. Ti budou smět od 1. října 2015 do října 2027 nalétat maximálně 25 200 letových hodin. Pokud by to nestačilo, musely by obě strany o navýšení počtu hodin zahájit jednání. V ceně pronájmu je i servis letadel.

Po uplynutí další smlouvy budou letouny zhruba v polovině své životnosti.

Armáda je s letouny spokojená, hlavně proto, že stroje neměly za osm let větší závady, a ty, co se objevily, švédská strana bez potíží odstranila.

Provoz letounů je také ve srovnání s jinými stíhačkami podstatně levnější. Gripeny slouží hlavně k ochraně českého vzdušného prostoru. Dvakrát již několik měsíců hlídaly i pobaltské republiky, příští rok se chystají na podobnou misi na Island.