Soc. dem. navrhuje v případě limitu výdaje pro volby do Sněmovny ve výši 80 miliónů korun, aby neobsahoval například personální náklady, pronájmy a investice. Cílem je, aby nebyl limit obcházen, informoval na tiskové konferenci v Lidovém domě šéf ČSSD Bohuslav Sobotka.

Podle Sobotky by také měly mít politické strany povinnost používat pro kampaň transparentní, veřejně kontrolovatelný účet. Při nákupu inzerce a propagačních ploch soc. dem. prosazuje, aby strany mohly využívat pouze ceníkové či průměrné ceny za posledních 12 nebo 24 měsíců.

Lidový dům také zvažuje úplný zákaz využívání billboardů v kampani. Jako variantu nabízí, že by každá strana mohla mít k dispozici 200 až 300 číslovaných billboardů a měla povinnost uveřejňovat, kde jsou umístěny. Politické strany by podle představ ČSSD měly mít povinnost do 60 dnů od voleb podat zprávu o volebních nákladech Kontrolnímu výboru Sněmovny.

Loňské volby ČSSD stály přes 180 miliónů

Pokud jde o omezení darů, soc. dem. míní, že by u fyzických osob měl limit činit dva milióny ročně a u právnických čtyři milióny ročně. Pokud by chtěla některá fyzická osoba nebo firma věnovat vyšší částku, musela by peníze zaslat na účet ministerstva financí.

Z tohoto účtu by byly peníze rozdělovány politickým stranám úměrně tomu, jaké dostávají od státu příspěvky na svůj roční provoz. „U velkých darů by byla narušena vazba mezi konkrétní politickou stranou a velkým donátorem,“ vysvětlil Sobotka.

Lídr ČSSD nyní chce s návrhy oslovit předsedy ostatních parlamentních stran. Na toto téma chce soc. dem. také vést veřejnou debatu. Příslušné zákonné změny pak hodlají oranžoví předložit na půdě Senátu.  „Ujmeme se toho v Senátu velmi rádi,“ uvedla v pátek místopředsedkyně horní komory Alena Gajdůšková (ČSSD). Podle Sobotky by návrh mohl být předložen nejpozději během letních prázdnin.

ČSSD v loňských volbách do Sněmovny limit, který nyní navrhuje, značně překročila. V listopadu tehdejší ústřední tajemník soc. dem. Jiří Havlíček v rezignačním dopise prozradil, že celkové náklady na kampaň pro květnové volby do Sněmovny dosáhly 183,956 miliónu korun. Celkový dluh soc. dem. dosahuje 360 miliónů korun. K vyrovnání hospodaření ČSSD jsou třeba až čtyři roky.

Omezení výdajů na kampaně prosazují také komunisté. Podle šéfa poslanců KSČM Pavla Kováčika chtějí v nejbližších týdnech předložit návrh zákona o zastropování nákladů na volební kampaně. Návrh se bude týkat všech typů volebních kampaní, včetně přímé volby prezidenta. Dodržování zastropování nákladů na kampaně bude v návrhu podle Kováčika pojištěno sankcemi a pojistkami.