Hlavní obsah

Honosné róby od Diora či Chanela, papírové šaty od Warhola. Výstava na Kampě ukazuje módní paradoxy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Střetnutí dobové módní tvorby s uměleckými díly. Právě to nabízí nová výstava v pražském Muzeu Kampa nazvaná Paradox módy. Představuje zhruba stovku dámských oděvů, především ty z šedesátých let, které odstartovaly módní revoluci. Prohlédla si je i kamera Novinek.

Výstava na Kampě ukazuje paradoxy módyVideo: Novinky

 
Článek

„Výstava spojuje dvě sbírky, jednou je litevská módní sbírka Alexandra Vassiljeva, ze které nám půjčili zhruba sto exponátů. A pak je tady ze sbírky Medy Mládkové, skoro šedesát uměleckých děl – některá veliká, některá drobná. Sledujeme tu jakési vyšší souznění mezi uměním a módou 60. až 80. let,“ přibližuje kurátorka Martina Vítková záměr výstavy.

Umělecká díla oděvy doplňují, jindy zase stojí v jejich protikladu a návštěvník může sledovat, jakým způsobem se navzájem v průběhu dekád ovlivňovaly. Známá jména módy jako Christian Dior, Coco Chanel či Paco Rabanne se tu potkávají s těmi z výtvarného světa – s Theodorem Pištěkem, Karlem Malichem či Vladimírem Škodou.

Foto: Novinky

Módní klasika je univerzální

Výstava, která podle kurátorky láká především módní nadšence, je složená z 12 oddílů. Návštěvníci si v nich prohlédnou modely od klasických, honosnějších rób až po modernistickou „kosmickou“ módu plnou plastu.

Na cestě k ní potkají třeba šaty inspirované vojenskými uniformami či uniformami hradní stráže. Vystavené jsou tu i dámské oděvy zahrávající si s geometrií nebo připomínající stavebnici. „Jsou to šaty, které se daly různě skládat. Přišly ženě v krabičce a ta si je sestavila podle sebe,“ ukazuje kurátorka na odvážné blyštivé kousky.

Móda z Wimbledonu: Bezchybná Kate a styloví džentlmeni

Styl

„Určitě je velkým protikladem dílo 50. let, které je celé takové rozdrásané, je o duši, a ty šaty vedle toho jsou velké, společenské, lesklé, plné korzetů a výztuží. Působily famózně, ale špatně se nosily a určitě bylo proč dělat v 60. letech revoluci. Najednou tu byly šaty, které byly výrazně kratší, pohodlnější a optimističtější,“ zdůrazňuje Vítková důležité období v historii módy. I minišaty se však podle ní nosily v té době decentně, s neprůhlednými punčoškami.

Lákat návštěvníky budou jistě také ty kusy, jež spadají spíše do kategorie anti-módy. „To byla právě ta revoluce, která ukazovala, že návrháři vůbec nemusí být slavní a jejich díla může přesto nosit spousta žen. Velkým trendem byly šaty papírové. Vypadalo to, že budeme každodenně nosit jiné a jiné šaty, ale naštěstí to dopadlo jinak,“ směje se Vítková.

Foto: Novinky

V popředí „polévkové“ šaty, volební a pytlovité

Jednorázové papírové šaty, jež dáma ráno obleče a večer vyhodí, se staly fenoménem, který zpracoval i Andy Warhol, třeba jako reklamu na slavné Campbellovy polévky v konzervách.

Reklamu si na nich dělali i politici. „Máme tu volební šaty pro Richarda Nixona, když se stával americkým prezidentem. A jsou tady také šaty bramborové, ty jsou specifické, protože jsou z juty, z bramborového pytle,“ ukazuje nám.

Souzní s myšlenkou, že důležitá je žena samotná a její osobnost, ne oblečení na povrchu. „Píše se na nich: Vložte 50 kilo nebo více šarmu a nebudete potřebovat žádnou francouzskou módu,“ čte kurátorka text natištěný na modelu.

Foto: Novinky

Vinylové pláště inspirované uniformami (vpravo)

„Móda obaluje povrch lidského těla, takže by měla být celkem nepodstatná. Ten oděv, který zrovna na sobě máme, ale zároveň ovlivňuje naši duši a určitě má vliv i na naše ego – buď nám ho podpoří, nebo naopak poníží,“ zmiňuje jeden z paradoxů módy.

Jakousi zdejší pikanterií jsou šaty, které nosila Eva Braunová, milenka a pozdější manželka Adolfa Hitlera. „Je pozoruhodné, že nebyly zničeny na konci 40. a 50. let a zůstaly pořád ve skříni. Je to fetiš, který mluví o tom, že krása může zahalit i docela velké zlo,“ říká k nim Vítková.

Závěr nové expozice na Kampě je pak věnovaný přímo Medě Mládkové, zakladatelce muzea. Její šperky na figurínách jsou doplněné oděvy, které by si podle kurátorky Mládková jistě oblíbila a ráda nosila. Prohlédnout si je tu návštěvníci můžou až do 5. listopadu.

Foto: Novinky

Šaty Evy Braunové

Jak vypadá haute couture podle Diora

Styl

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám