Prý to není sci-fi. Vědci hodlají oživit vyhynulého tasmánského vlka

Australští a američtí vědci se pustili do projektu, jehož cílem je vzkřísit vyhynulého vakovlka tasmánského. Poslední známý vakovlk (neboli tasmánský tygr či vlk) uhynul ve 30. letech 20. století. Podle týmu by šlo druh znovu vytvořit pomocí kmenových buněk a technologie úpravy genů. Do přírody by se první tasmánský vlk údajně mohl vrátit za 10 let. Jiní odborníci jsou ale skeptičtí.

Poslední žijící vakovlk byl odchycen v roce 1933 a o tři roky později pošel v zoologické zahradě v tasmánském Hobartu.

Výzkumníci v Austrálii a USA „multimilionový projekt“, jehož cílem je přivést zpět k životu příslušného vymřelého vačnatce, už zahájili.

Polovině druhů krokodýlů hrozí vyhynutí. U želv jsou to až dvě třetiny

Vakovlk tasmánský (Thylacinus cynocephalus) byl masožravý vačnatec, který žil původně na území Austrálie, Tasmánie a Nové Guineje. Je znám i pod názvy tasmánský tygr, tasmánský vlk nebo zkráceně pouze vakovlk. Předpokládá se, že vyhynul ve 20. století. Byl posledním žijícím druhem čeledi vakovlkovitých, jejíž někteří zástupci byli nalezeni ve fosilním záznamu již v období raného miocénu.
Poslední známý jedinec zemřel roku 1936 v zajetí. Výsledky následných pátrání naznačovaly, že druh v Tasmánii zřejmě přežil do 60. let, přesvědčivé důkazy se však nenašly.
Až do 80. let byl každopádně řazen mezi ohrožené druhy. Mezinárodní standardy do té doby umožňovaly zařazení druhu mezi vyhynulé až po pěti desetiletích bez potvrzeného výskytu. V roce 1982 byl tak prohlášen za vyhynulého Mezinárodním svazem ochrany přírody (IUCN) a v roce 1986 tasmánskou vládou.

Nebo alespoň stvořit velmi podobný druh…

Skupina vědců nyní plánuje odebrat kmenové buňky žijícímu druhu vačnatce s podobnou DNA a pomocí technologie úpravy genů pak „oživit“ vyhynulý druh - či vytvořit velmi podobný. V případě, že by se to podařilo, šlo by o mimořádný úspěch. Vyžadovalo by to ovšem několik vědeckým průlomů.

Před 85 lety uhynul poslední vakovlk, filmoví experti ho teď představili v barvě

Koktejl

„Domnívám se, že za deset let bychom mohli mít první živé mládě vakovlka tasmánského od doby, kdy byl skoro před 100 lety vyhuben lovem,“ prohlásil podle zpravodajské stanice BBC Andrew Pask, který vede výzkum na Melbournské univerzitě v Austrálii.

Problém: lidé a pes dingo

Samotářský vakovlk, který si kvůli svislým tmavým pruhům na zadní části žlutohnědě či šedě zbarveného těla vysloužil přezdívku tasmánský tygr, byl v minulosti hojně rozšířen v Austrálii i na Nové Guineji.

Populace tasmánských tygrů se snížila, když před desítkami tisíc let přišli do Austrálie lidé, a znovu, když se objevili divocí psi dingo.

Poslední známý exemplář vakovlka uhynul v roce 1936.

Později se tito masožraví vačnatci volně pohybovali pouze na ostrově Tasmánie a nakonec byli loveni natolik, že byli vyhubeni. Poslední žijící vakovlk (jménem Benjamin) byl odchycen v roce 1933 a o tři roky později, 7. září 1936, pošel v zoologické zahradě v Hobartu.

„Věda z říše pohádek“

Pokud by se vědcům podařilo tohoto vačnatce oživit, znamenalo by to první „deextinkci“ v historii. Mnozí odborníci ale pochybují, zda se to podaří. Oživení vyhynulých druhů je podle nich pouhé sci-fi.

„Deextinkce je věda z říše pohádek,“ řekl listu Sydney Morning Herald Jeremy Austin z Australského centra pro starověkou DNA. Dodal, že projekt je „spíše o mediální pozornosti pro vědce a méně o seriózní vědě“.

Uhynulá samice má šanci na potomky. Záchranu bílých nosorožců podpoří kmenové buňky

Myšlenka vrátit na svět tasmánského tygra se nicméně objevuje už více než 20 let. V roce 1999 začalo Australské muzeum realizovat projekt klonování tohoto zvířete a od té doby se v různých intervalech prováděly pokusy o získání nebo obnovení životaschopné DNA ze vzorků.

Anketa

Podporujete takovéto snahy o oživení vyhynulých druhů?
Ano
81,6 %
Ne
18,4 %
Celkem hlasovalo 1639 čtenářů.

Mamut zpět do Arktidy?

Nejnovější projekt je výsledkem spolupráce vědců z Melbournské univerzity a americké biotechnologické společnosti Colossal.

Jak připomíná list The Guardian, tato texaská firma se loni dostala na titulní stránky novin se svými plány použít podobnou technologii editace genů k oživení mamuta srstnatého a jeho navrácení do prostředí arktické tundry. To se ovšem zatím nepodařilo.

Mamuti vyhynuli na odlehlém ostrově