Hlavní obsah

Ostravští studenti zachránili historický motocykl Rumpál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už pět historických motocyklů pomohli zrenovovat studenti v restaurátorské dílně, která před pěti lety vznikla na fakultě strojní Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Tím posledním kouskem je proslulá Jawa 500 OHV z roku 1931, přezdívaná Rumpál.

Foto: VŠB-TUO

Zrenovovaná Jawa 500 OHV

Článek

Motocykly pocházejí ze sbírky Moravskoslezského kraje, kterou mu daroval již zesnulý sochař Miroslav Rybička. Ten byl vášnivým sběratelem historických motocyklů.

„Díky jeho štědrosti se dnes mohou naši studenti učit restaurátorské práce přímo na těchto strojích. Zdokonalují se tak v moderních metodách péče o technické dědictví našeho kraje,“ uvedla mluvčí univerzity Petra Halíková.

Dodala, že poslední zrenovovaný motocykl je zajímavý tím, že jde o model vyráběný mezi lety 1929 a 1933, se kterým se pojí historie vzniku světoznámého názvu Jawa.

Ostravští studenti renovují historické motocykly

AutoMoto

„Motocykl původně vyráběla německá firma Wanderer, od níž Zbrojovka Františka Janečka zakoupila licenci. Legendární název Jawa vznikl spojením slov Janeček a Wanderer poté, co se výroby ujali Češi,“ vysvětlil vedoucí restaurátorské dílny Lukáš Kudrna.

Stroj byl ve špatném stavu

Kudrna doplnil, že firma postupně model vylepšovala a měnila co do jízdních vlastností i vzhledu.

„A my jsme nyní jeden kus zprovoznili. Motorka se k nám dostala v neutěšeném stavu po starší nedokončené renovaci. Dnes je plně funkční a doplněná o chybějící díly včetně předního blatníku, obou světel, klaksonu či držáku baterie,“ ukazoval Kudrna.

Foto: VŠB-TUO

Jawě 500 OHV se říkalo Rumpál

Komponenty se studentům a zaměstnancům restaurátorské dílny daří shánět prostřednictvím internetových aukcí a bazarů, případně nahrazovat pomocí reverzního inženýrství, 3D tisku či slévárenství. Díky tomu se studenti učí práci s moderními metodami výroby a zároveň se tím na univerzitě rozvíjí spolupráce napříč pracovišti.

Za dobu pětiletého fungování dílny se na fakultě kromě zmiňované Jawy 500 OHV podařilo podle informací na univerzitním webu opravit motocykly Jawa 250 special, Jawa 300 sv, Indian Scout 37 a ČZ 150c.

Zámek Kvasiny, místo spojené se značkou Jawa

AutoMoto

Na všech restaurátorských úpravách se podíleli studenti, kteří se motorkám věnovali i ve svých závěrečných pracích. V současnosti jsou motocykly součástí výstavy v Muzeu nákladních automobilů v Kopřivnici na Novojičínsku.

V plánu je anglický AJS 500 OHV

Dalším motocyklem, do kterého se studenti pod pedagogickým vedením pustí, je anglický AJS 500 OHV z roku 1929. Podle Kudrny to byly velmi výkonné a pokrokové stroje, které se za první republiky v Československu oficiálně prodávaly.

„Kromě modelu AJS máme na dílně ještě torzo motocyklu ČZ 250 tourist, který čeká na postupnou kompletaci,“ upřesnil vedoucí dílny.

Cizí jazyk pro firmy, zdravotnické prostředky. Moravskoslezské univerzity otevírají nové obory

Věda a školy

Univerzity v Ostravě spouštějí projekt na proměnu Moravskoslezského kraje

Věda a školy

Reklama

Související témata:
Historické motocykly

Výběr článků

Načítám