Dva prstence kolem obřích černých děr? Může za tím být temná hmota

Fyzici z Opavy na základě svého bádání předpovídají, že superhmotné černé díry obklopují dva nezávislé disky, což připomíná prstence u velkých planet Sluneční soustavy. Ve spolupráci se zahraničními odborníky přišli tuzemští výzkumníci na to, že za prstenci kolem obřích černých děr by mohla stát tajemná „temná hmota“. Lépe řečeno „skrytá hmota“, protože kdyby byla temná, viděli bychom její obrys.

Foto: ESO/M. Kornmesser

Umělecká představa superhmotné černé díry v centru galaxie NGC 3783. Vnitřní akreční disk obklopuje vnější – slabší – prstenec hmoty

Vědci z Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě studují nevysvětlené vlastnosti proměnného rentgenového záření pocházejícího z blízkosti superhmotných černých děr. Závěry výzkumu vedou k nečekaným informacím o rozložení a interakci dosud málo probádané skryté hmoty v kosmu. Je tak možné, že existují dva disky kolem supermasivních černých děr.

Nová studie, o které ústav informoval začátkem května, by tak mohla pomoci lépe zkoumat odvěkou záhadu: tj. skrytou hmotu, která sice tvoří čtvrtinu celého vesmíru, ovšem stále nikdo neví, z čeho se sama skládá.

„Náš výzkum se dá interpretovat jako docela silný náznak toho, že v blízkosti supermasivních černých děr existuje pravděpodobně mnoho skryté hmoty. A to nikoli ve standardní podobě elementárních částic, které slabě interagují, ale dá se předpokládat, že v těsném okolí takové supermasivní černé díry bude existovat spousta polapených černých děr, což bude výrazně zvyšovat dané množství temné hmoty. To vše ovlivňuje procesy i v těsné blízkosti hlavní černé díry,“ vysvětlil ředitel Fyzikálního ústavu v Opavě, profesor astrofyziky a teoretické fyziky Zdeněk Stuchlík.

Češi se podíleli na odhalení tvaru a orientace extrémně horké hmoty kolem černé díry

Dosud nevysvětlené záření

Opavská vědecká skupina Zdeňka Stuchlíka se konkrétně zabývá vlivem skryté hmoty v okolí supermasivních černých děr na oscilace tzv. akrečních struktur v jejich okolí, jež se podepisují na charakteru rentgenového záření přicházejícího z oněch struktur.

• Akreční disk je disková struktura vytvořená z rozptýleného materiálu obíhajícího okolo centrálního tělesa, v tomto případě černé díry. Gravitace nutí materiál v disku padat po spirále ke středu.

„Akreční disk je hmota, která přichází z velké vzdálenosti, má nějaký moment hybnosti, takže nepadne na černou díru přímo, ale začne kolem ní obíhat. Postupně přichází další a další hmota. Vrstvy se navzájem třou, díky tomu se uvolňuje obrovské množství energie, a ta se vyzařuje právě jako záření akrečního disku, které pozorujeme,“ popsal Stuchlík.

Astronomové pořídili první snímek černé díry se stínem i silným výtryskem

„Při pozorovaní záření z horké hmoty akrečních disků obíhajících černé díry sledujeme dvě zesílené frekvence záření. To je emitováno z blízkého okolí tzv. horizontu událostí,“ dodal spoluautor jedné z vědeckých prací o nových zjištěních Jaroslav Vrba.

Díky této hmotě by mohly podle Stuchlíka existovat dvě diskové struktury. „To, že nepadne do černé díry, ale začne se kupit, může být právě důkaz skryté hmoty kolem černých děr,“ konstatoval.

Černé díry jsou velmi hmotné objekty, které mají natolik silnou gravitaci, že žádný objekt, včetně světla či jiného záření, je nemůže opustit. Úniková rychlost z černé díry je vyšší než rychlost světla. Podle teorie relativity není nic rychlejšího než světlo, tudíž nic nemůže tuto hranici opustit. Nelze proto získat informace o hmotě v černé díře.
Černou díru dělá černou tzv. horizont událostí, jenž je jakousi hranicí černé díry a místem kolem ní, ze kterého se již nejde dostat, ani vyslat ven jakýkoli signál.

Neznámá hmota

Ačkoli se světoví astronomové věnují výzkumu vesmíru už celá staletí, více než 95 procent složení vesmíru je nám dosud neznámé. Předpokládá se, že 68 procent tvoří skrytá energie a 27 procent neznámého složení představuje skrytá hmota.

• Ví se, že skrytá hmota ve vesmíru opravdu existuje, a to kvůli řadě jinak nevysvětlitelných jevů, např. z rozporuplného pozorování rychlostí rotace galaxií. Na to upozorňovali už v roce 1932 nizozemský astronom Jan Oort (1900–1992) a v roce 1933 švýcarsko-americký astronom s českými kořeny Fritz Zwicky (1898–1974). Na rozdíl od skryté energie není skrytá hmota rozložena v prostoru rovnoměrně.

Díky své gravitaci tvoří skrytá hmota shluky podobně jako ta viditelná, která je k těmto strukturám také přitahována. Některé výzkumy ukazují, že by přítomnost skryté hmoty mohla mít vliv na tzv. polarizaci mikrovlnného záření přítomného ve vesmíru.

Předpokládá se, že tento jev způsobují hypotetické částice zvané axiony. Nicméně jinak nikdo nemá tušení, jakou mají tyto částice povahu či podobu.

ESA představila nový teleskop. Má odhalit tajemství temné hmoty

„Nesoulad astronomických pozorování s teoretickými hodnotami očekávanými v okolí těchto černých děr nás dovedl k myšlence, že zde může hrát velkou roli právě skrytá hmota. Je to celkem logické, neboť skrytou hmotu pozorujeme pouze díky jejím gravitačním účinkům a podle pozorování se nachází ve velkém množství ve většině galaxií ve vesmíru. Kde jinde bychom ji tedy měli očekávat více než právě v okolí superhmotných černých děr uprostřed galaxií, kde je soustředěna největší hmotnost?“ konstatuje Vrba.

Podle výpočtů fyziků je skrytá hmota okolo černých děr rozložena v nemalém množství. V okolí může být rozložena skrytá hmota o hmotnosti 20–200 procent příslušné černé díry.

„Kdyby uprostřed Sluneční soustavy byla černá díra, která se nachází v centru naší Galaxie, svým průměrem by zasahovala do čtvrtiny vzdálenosti k Merkuru a skrytá hmota rozložená v zóně až po dráhu Jupiteru by měla hmotnost až osm milionů Sluncí,“ uvedl Vrba příklad.

Hvězda spolkla svoji planetu a rozzářila se. Poprvé před zraky vědců

Předpověď existence prstenců jako u velkých planet

„Právě díky skryté hmotě vyvolávající gravitační poruchy běžného prostoročasu černé díry může za určitých okolností dojít ke vzniku dvou oddělených akrečních disků, přičemž z vnějšího disku může padat hmota na vnitřní, ale z vnitřního disku na černou díru už nikoli,“ shrnul Vrba s tím, že tato stabilita je jen dočasná.

Šlo by to podle něj přirovnat k mezerám v prstencích v okolí velkých planet způsobených gravitačními účinky měsíců v okolí.

Foto: Springel et al. (Virgo Consortium)

Simulace tzv. galaktických nadkup, jejichž struktury ovlivňuje skrytá hmota ve vesmíru

Vlastnosti prstenců – lépe řečeno disků – kolem obřích černých děr, které předpovídá studie opavských vědců, by měly být vodítkem k budoucímu zpřesnění rozložení skryté hmoty nejen kolem černých děr samotných, ale i v centrech galaxií.

Takové „prstence“ však zatím naše technologie neumí pozorovat. „Nemáme fotku disku. My pozorujeme záření, a z vlastností záření musíme odhadovat, co se tam děje,“ uzavřel Vrba.

Webb pořídil nezvyklý snímek Neptunu. Po 33 letech pořádně vidíme jeho prstence