Článek
Na jaře 2021 představili odborníci chytré senzory pro železnici, ty mohou sloužit jako systém včasného varování např. při sesuvu půdy na trať a pomáhat s údržbou rizikových míst na trati.
Kromě diagnostiky stavu trati se vědci v týmu nově zaměřují i na vývoj řešení, které by pomohlo odhalit poškození projíždějících vlaků a snížit náklady na jejich opravu nebo zabránit nehodě.
Tento týden o tom informovala v tiskové zprávě manažerka PR a marketingu na Fakultě strojního inženýrství VUT Iveta Hovorková.
„Dvouleté testování nám potvrdilo, že technologie spolehlivě funguje. Systém jsme nasadili do testovacího provozu na soukromé trati jednoho velkého průmyslového podniku v Česku a na regionální trati na Tchaj-wanu,“ uvedl Zdeněk Hadaš z Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky na zmíněné fakultě VUT.
Datová sada zaznamenaných vlaků
Dlouhodobým testováním získali výzkumníci rozsáhlou datovou sadu zaznamenaných průjezdů vlaků.
„Jde o takzvanou prediktivní údržbu, pro kterou jsme systém původně navrhovali. Pomocí speciálních senzorů umíme obyčejnou kolejnici změnit na chytrou,“ prohlásil Pavel Stachiv z Drážní revize, která sídlí v Ostravě.
„Prostřednictvím další elektroniky odesíláme skrze tzv. internet věcí do cloudového úložiště data, která se následně zpracovávají. Máme vyzkoušeno, že systém funguje bez problémů v zimě i v létě. Funkční je i odesílání dat z Tchaj-wanu, údaje z tamní trati máme v cloudu za zlomek sekundy,“ doplnil Michal Růžička z brněnské firmy ALIS Tech.

Počítač zobrazuje vibrace zachycené senzory
Experti během vývoje objevili, že systém lze využít i pro monitoring projíždějících kolejových vozidel, a to díky senzorům, které jsou velmi citlivé a rozpoznají, pokud se některý z vlaků odklání od běžného technického standardu.
Cílem je nyní vytvořit řešení, které diagnostiku zautomatizuje. Ta by pak mohla být využívána nejen pro vlaky, ale i tramvaje.
Další vývoj a testování bude trvat ještě dva až tři roky. Výzkumný tým hledá nové partnery, kteří by měli zájem se na vývoji podílet.
Projekt byl v rámci březnové cesty předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) prezentován právě i na Tchaj-wanu, protože nasazování high-tech řešení do praxe je tam na mnohem vyšší úrovni než v Evropě. Čeští vědci věří, že o ojedinělý systém bude velký zájem.