Hlavní obsah

Nový senzor na kolejích ochrání životy

Právo, Vladimír Klepáč

Desítky životů cestujících na železnici umí zachránit nově vyvinutý senzor na koleje z brněnského Vysokého učení technického (VUT), který se již testuje v praxi. Má podobu deseticentimetrového provázku napojeného na krabičku stejně velkou, jako je ta od zápalek.

Foto: Jan Prokopius

Testování zvukového senzoru na kolejích v Brně-Králově Poli.

Článek

Senzor naslouchá tomu, co se děje na kolejích. Zvuky odesílá k vyhodnocení umělé inteligenci. Jde o počítačový systém, který je vyhodnotí a upozorní na to, že v místě měření není něco v pořádku. Senzory se patrně hned po skončení pandemie budou montovat na Tchaj-wanu.

Stačí jen na klíčová místa na železnici čidla nainstalovat, spojit je s centrálou na dispečinku a nechat systém pracovat. Program se sám učí rozeznávat zvuky tak, aby rozlišil normální od podivných, které tak signalizují nebezpečí. Umí rozeznat, kdy na koleje spadne kámen, strom, kdy se na ně sesune svah nebo třeba zřítí auto.

Rychlobrzda nepomohla, od kolejí létaly kůly

Krimi

„Pozná dokonce i to, zda je zvuk kolemjedoucí vlakové soupravy v pořádku. Zareaguje na uvolněný pražec, klepající kolo vagonu nebo jakoukoli jinou zvukovou anomálii,“ řekl Právu Zdeněk Hadaš z Fakulty strojního inženýrství VUT. Systém ihned upozorní dispečery, že je něco v nepořádku, a je pak na nich, aby ověřili, zda je trať průjezdná a daný vlak v pořádku.

Vývoj senzoru finančně podporuje nejen Technologická agentura ČR, ale také ministerstvo vědy a techniky Tchaj-wanu. O senzory má zájem, a to po neštěstí, jež se stalo v dubnu u tamního města Chua-lien.

Nejprve se tam nákladní vůz zřítil ze silnice nad železnicí přímo na koleje. Záhy do něj narazil vlak z Tchaj-peje plný cestujících. Cestovalo v něm přibližně 350 lidí, z nichž 50 zahynulo a 200 bylo zraněno. Senzor z Brna by neštěstí patrně zabránil.

„V podstatě se jen nalepí z boku na kolej a přetře barvou. Krabička umožňující přenos dat, tedy nasnímaných zvuků, se schová pod kolej pod kameny. Nikdo ani nemusí vědět, že je trať v daném úseku sledována,“ vysvětlil Hadaš.

Vlak smetl na přejezdu dodávku, řidič zemřel

Krimi

Jeden senzor je schopen ohlídat zhruba padesátimetrový úsek železniční tratě. Jeden kontrolní bod jsou zatím vědci schopni technicky vytvořit za 10 000 korun. Pokud se rozjede průmyslová výroba, senzor bude levnější.

Instalace zařízení by v podstatě byla možná okamžitě. Protože pandemie koronaviru zatím montáži zařízení přímo na Tchaj-wanu nepřeje, vědci svoji techniku testují a vylepšují. Pondělní test senzorů na železniční trati u nádraží v Brně-Králově Poli dopadl na výbornou.

Bezdomovci dostávají jízdenku domů

Domácí

„Potvrdilo se nám, že senzor zachytí i pouhé poklepání kamenem na koleje. Umí tedy naslouchat velmi dobře,“ dodal vývojář.

Reklama

Výběr článků

Načítám