Článek
Scheinpflugová i Peroutka na Strž patří
Expozice těchto dvou významných osobností české kultury mají na Strži, jak se Památníku Karla Čapka říká už od Čapkových dob, dlouhou a komplikovanou historii. Muzeum, které bylo otevřeno v roce 1963 a nabízelo expozici o životě a díle Karla Čapka, se v průběhu času pokoušelo rozšířit nabídku také o expozici jeho ženy Olgy Scheinpflugové. Ředitelka Památníku Kristina Váňová vysvětluje:
„První expozice Olgy Scheinpflugové začala v podkroví domu vznikat po její smrti, v sedmdesátých letech minulého století. Přesto, že na ni byly vynaloženy velké prostředky, byla krátce po vernisáži uzavřena a následně zrušena údajně pro nevhodné statické podmínky.”
Budování expozice Ferdinanda Peroutky bylo ještě náročnější - jeho protikomunistické názory byly režimu trnem v oku a jeho jméno tak zmizelo z veřejného života. Až Sametová revoluce a rekonstrukce Památníku umožnila návrat k myšlence vytvořit na Strži expozice i Olze a Ferdinandovi a připomenout tak jejich význam širší veřejnosti.
Expozice byly otevřeny krátce po sobě v letech 1998 a 1999, v poslední době tak už nesly stopu opotřebení a volaly po důkladné rekonstrukci. Jejich realizace v roce 2016 dokazuje, že obě tyto osobnosti na Strž jednoznačně patřily a patří.
Kristina Váňová zdůrazňuje: „Při přípravě nových expozic a třídění dokumentů jsem si uvědomila, jak hluboce se toto místo zapsalo do života jeho obyvatel. Po válce Olga o dům doslova bojovala s místními orgány státní správy, které ji odtud vykazovaly. V emocionálně vypjatých chvílích se k pobytu na Strži vraceli Ferdinand Peroutka, Karel Steinbach, Rudolf Jílovský i další. Šťastné chvíle mezi přáteli uprostřed krásné přírody a především s Karlem Čapkem se jim navždy vtiskly do vzpomínek, srub na Ztraceném jezeře v americkém exilu, kam Peroutkovi jezdili na dovolenou, byl vzdálenou ozvěnou tohoto místa.”
Expozice lákají na osobní předměty i audiovizuální prvky
„U Peroutky jsme vsadili na srozumitelné vyprávění příběhu jeho života a na audiovizuální prvky. V pokojíku, kde Peroutka skutečně přebýval, přibylo od členů jeho rodiny několik nových „dotýkaných“ předmětů – například jeho psací stroj z redakce RFE nebo konferenční stolek. Expozice Olgy Scheinpflugové doznala největších změn, vrátili jsme se ke střízlivějšímu výtvarnému pojetí jejích prostor, které dává vyniknout aranžovaným i civilním fotografiím, nechybí osobní předměty ani audiovizuální prvky,” říká Kristina Váňová.
Scénář expozic připravil Památník Karla Čapka, který využil materiály z vlastního archivu i z archivů dalších institucí (Památník národního písemnictví, Divadelní oddělení NM, archiv ND, Český rozhlas, Česká televize). Expozice obohatily i osobní archivy rodin Palivcových, Jana Lukase, Ferdinanda Peroutky a Terezie Kaslové.
Autory grafické a výtvarné podoby jsou Jiřina a Pavel Bosákovi. Tvorbu expozic podpořil Středočeský kraj částkou pět set tisíc korun.

Nové expozice nabízejí nejen více informací, ale také nové exponáty a audiovizuální prvky.