Článek
Sloučení dvou domácností vyžaduje kompromisy a důkladnou koordinaci. Mělo by to být blažené období lásky, štěstí a radosti, nikoli tenze kvůli nevyneseným odpadkům, špinavému prádlu, neumytému nádobí či zapomenutým účtům. Usnadněte si začátek společného života tím, že si spravedlivě a efektivně rozdělíte domácí práce na základě vašich silných stránek, preferencí a časových možností.
Měli byste si rozdělit domácí práce 50 na 50?
Rozdělení domácích povinností přesně na polovinu je sice rovnoměrné, ale ne nutně zároveň spravedlivé. „Některé úkoly zaberou více času, vyžadují plánování nebo je potřeba je plnit častěji. Navíc do toho vstupují pracovní vytíženost a péče o děti,“ připomíná psychoterapeutka Chamin Ajjanová.
Dohodněte se na takovém rozdělení úkolů, které bude pro oba rozumné a zvládnutelné. „Rovnost znamená zacházet se všemi stejně, ale vy a váš partner nejste stejní,“ zdůrazňuje. „Spravedlnost znamená zajistit, abyste oba měli podporu a zdroje, díky kterým všechno úspěšně zvládnete. Počet úkolů tedy není tak důležitý.“
Klienti párové a rodinné terapeutky Hope Kelaherové mají dobré zkušenosti s rozdělením úkolů podle množství času, který tráví doma.
„Partner, který pracuje z domova, se například může nabídnout, že bude prát, sušit a skládat prádlo během telefonátů, partner, který pracuje o víkendu, zase může cestou domů vyzvednout v obchodě připravenou objednávku potravin,“ uvádí příklady.
Šest kroků k rozdělení domácích prací
1. Dohodněte se na společné vizi
Než si rozdělíte seznam domácích prací, musíte se s partnerem dohodnout na tom, jaký by měl být ideální stav. Platí to pro všechno od toho, jak často čistit umyvadlo v koupelně, až po to, kolik chcete mít doma dekorací. „Představte si, do jakého domova se chcete vracet po vyčerpávajícím pracovním dni,“ radí Kelaherová.
Pokud se jednomu z partnerů do sepisování úkolů nechce, měl by mu druhý objasnit, proč je to pro spokojený společný život důležité. „Zkuste se na domácnost podívat jako na organizaci. Aby fungovala úspěšně, musí každý pochopit její cíle,“ vysvětluje Ajjanová. „Shoda na společném cíli potvrdí, že je seznam nezbytný a usnadní rozhodování, co na něj patří.“
2. Vytvořte seznamy nejen denních úkolů
Úspěšný chod domácnosti začíná sepsáním podrobných denních, týdenních, měsíčních i ročních seznamů. Zahrnují všechno včetně krmení domácích mazlíčků a doplňování zásob potravin ve spíži přes placení účtů za energie až po kontrolu auta.
„Vezměte v úvahu všechno, co se musí zařídit, abyste mohli dobře fungovat. Podrobně a konkrétně. Nepřehlédněte ,malé‘ úkoly jako jsou nákupy dárků pro členy rodiny nebo péče o hosty,“ připomíná psychoterapeutka.

3. Rozdělte a panujte každý ve svém království
Řiďte se tím, co každého z vás baví a nebaví, co máte a nemáte rádi. Využijte své silné stránky. Jeden z partnerů třeba rád žehlí u televize, druhého baví práce na zahradě. Pro jednoho může být uspokojující čištění sprchy, respektive spíš to, jak se pak blýská čistotou, druhý si vyhraje s úklidem garáže.
„U každé práce nebo úkolu určete, kdo z vás se na ně lépe hodí, ať už na základě dovedností, radosti, dostupnosti nebo preferencí,“ doporučuje Ajjanová. „Nenechte se odradit nedostatkem zkušeností. U některých může chvíli trvat, než se je naučíte, většina úkolů je ale s rostoucí praxí zvládnutelná.“
4. Stanovte si společné priority
Jistě nastanou chvíle nebo období, kdy nebude možné rozvrh domácích prací dodržet. Dohodněte se na tom, které z denních, týdenních a měsíčních mají prioritu. „Partneři nutně nemusí mít na všechno stejný názor, ale je důležité o tom otevřeně mluvit, být flexibilní a vzájemně naplňovat potřeby.“
„Manžel ví, že jeho manželka nesnáší, když nechává své oblečení na podlaze. Nemůže-li manžel z jakýchkoli důvodů dokončit své domácí práce včas, manželka je chápavější, pokud si dává na svůj zlozvyk pozor a jeho oblečení se po podlaze neválí,“ uvádí Kelaherová příklad ze života.
5. Dohodněte se na provedení
Ač se vám to může zdát úsměvné, nezapomínejte se domlouvat na detailech, protože právě ty se nejčastěji stávají důvodem k hádce. Zahrnuje vynesení odpadků i to, že dáte do koše nový čistý pytel? Zahrnuje stlaní postele srovnání polštářů? „Těmito dohodami zabráníte svárům, nedorozuměním, poklesu důvěry i zbytečným konfliktům,“ objasňuje Ajjanová.
6. Zhodnoťte, jak vám plán funguje
Obě odbornice doporučují si vždy po nějaké době udělat čas a seznam úkolů i další záležitosti týkající se domácnosti probrat. „Pravidelný rozhovor o vztahu jednou týdně je velice užitečný a dává páru příležitost zhodnotit, co funguje a co ne,“ věří Kelaherová. „Umožňuje také promluvit si o dalších věcech, například naplánovat víkend, výlety nebo dovolenou.“
Využijte tato setkání k úpravě seznamů úkolů podle potřeby, přizpůsobení změnám v harmonogramu a v preferencích. Že jste si vybrali nějaký úkol na jeden týden, podle Ajjanové neznamená, že je váš navždy. „Možná se budete muset o některé povinnosti podělit, nebo ve vybraných týdnech bude jeden z vás s některými úkoly potřebovat pomoct.“
Co dělat, když váš partner nedodržuje dohodu
Pro jednoho z partnerů může být dokončení svých úkolů otravné nebo časově příliš náročné, i když se o ně původně přihlásil. Druhého partnera, který ty svoje zvládá, to pak staví do nepříjemné situace. Při pravidelných kontrolách si s empatií a bez sarkastických poznámek v klidu řekněte, jak na tom jste.
Přeplánujte úkoly tak, aby jejich rozdělení opravdu vyhovovalo vám oběma. Dalším řešením je najmout si na některé domácí práce, u nichž se ukáže, že na ně ani jeden z vás nestačí, pomoc zvenčí.



