Hlavní obsah

Sara Sandeva: Chlapi by měli mít svoje zájmy. My ženy nemusíme být u všeho

11:19
11:19

Poslechněte si tento článek

Osmadvacetiletá herečka s makedonskými kořeny se po letech před kamerou v červnu vrátila na divadelní jeviště. Shodou okolností ve stejné roli, ve které kdysi maturovala – jako Desdemona v Othellovi.

Foto: Petr Kozlík, Novinky

„Rodiče mě naučili bezpodmínečné úctě k rodině, to je možná to makedonské ve mně,“ připouští 28letá herečka.

Článek

Othella jste asi měla od konzervatoře dobře prostudovaného.

Maturovala jsem právě z té škrtící scény, ale od maturity jsem se pracovně se Shakespearem nesetkala. Jsem moc ráda, že mám možnost v něm hrát „doopravdy“ před diváky.

Jaké to bylo vrátit se k ní po deseti letech?

Desdemona mi byla blízká už na konzervatoři a přistupovala jsem k ní s velkým respektem. A to se teď opakuje. Rozdíl je právě v těch deseti letech. Na konzervatoři jsem Desdemonu hrála jako dívka, tehdy mi bylo osmnáct. Teď mám osmadvacet a hraju ji jako žena. Věřím, že je ten rozdíl znát. Jinak přemýšlím o lásce, o loajalitě, o síle a slabosti. Ten text je pořád stejný, ale vy se na něj s věkem díváte jinak.

Máte pro ni pochopení? Měla včas rozpoznat, jak se dnes říká, toxický vztah?

Toxicita je nebezpečná v tom, že ji člověk, když je zamilovaný, nevidí. Ne z naivity, ale z hloubky své oddanosti. Desdemona mi je obrovsky blízká v tom, jak miluje celým srdcem. Jak je ve své lásce do posledního momentu ryzí a čistá. Stojí za mužem, kterého si vybrala, úplně ve všem. Mám to tak stejně. Desdemona je první divadelní role, která mi je opravdu blízká.

Na vaši generaci se mnohdy pohlíží jako na jájínky, kteří všechno poměřují jen sebou. Jste tedy výjimkou?

Jsem spíš v mnohém stará duše, takže možná ano. Ale určitě je nás v naší generaci víc. Jsem rodinně založená, spíš bych se rozdala pro druhé, než upřednostňovala sebe. Což není vždycky ideální. Jsem možná naivní, ale věřím, že lidí, kteří nemyslí jen na sebe, je hodně. Aspoň je kolem sebe vidím. Možná jde o to si je najít a obklopit se jimi.

Je vaše profese víc individualistická než jiné?

Nemyslím. Například v Othellovi jsme na jevišti závislí jeden na druhém – nemůžeme myslet jen na sebe. To by nevzniklo nic dobrého. Navíc se hrozně ráda učím od svých kolegů. Zvlášť v divadle, kde mám daleko míň zkušeností než před kamerou. Při každé zkoušce jsem se učila.

Desdemona mi je blízká v tom, jak miluje celým srdcem. Jak je v lásce do posledního momentu ryzí.

Kdo z vašich jevištních kolegů je pro vás zvlášť inspirující?

Celá ta „othellovská“ sestava. Braňo Holiček je skvělý režisér a při zkoušení se sešli kolegové, se kterými se cítím bezpečně. Všichni se už znali, perfektně na sebe slyší, ale přijali mě mezi sebe. Ani jednou jsem neměla pocit, že bych mezi ně nepatřila. Mají skvělý smysl pro humor, občas cynický a sarkastický, což zbožňuju.

Foto: Martin Špelda

Jako Desdemona na Letních shakespearovských slavnostech. Žárlivého Othella představuje Robert Mikluš.

Na divadle je hrozně důležité, aby to fungovalo lidsky. Strávíte spolu hodně času, hlavně zkoušení je intenzivní proces. Právě při zkoušení Othella jsem si uvědomila, že mi divadelní prostředí scházelo. Jsem hrozně vděčná za přátelství s Barborou Bočkovou, která hraje moji důvěrnici Emilii, Jagovu ženu. Potkaly jsme se poprvé a hned to kliklo. To je v dnešní době ve světě hereček vzácné.

Nevadilo vám tedy pracovní léto?

Nabídku na „Shakespearovky“ jsem dostala už vloni, ale z časových důvodů jsem to musela odmítnout. Letos jsem neváhala ani chvíli. Odmítla jsem jeden film, který by se natáčel teď v létě, chtěla jsem se plně věnovat Othellovi. Než jsem musela na čas hraní v něm kvůli nemoci přerušit, kompenzovala jsem večery na jevišti v přírodě. Žiju v Praze v rušném centru, takže jsem léto trávila na chatičce na Slapech, odkud jsem jezdila na představení na Hradě. Partner chodil na ryby, já si tam četla, malovala nebo jen tak odpočívala.

Získal vás Jakub Prachař pro rybaření?

Byla jsem s ním asi dvakrát s ambicí zjistit, v čem spočívá kouzlo rybaření, ale zatím nic. Jednou jsem si to zkusila, opravdu vytáhla rybu a chytil mě záchvat, že ubližujeme živé bytosti. Šla okamžitě zpátky do vody. Takže si tam beru deku, knížku a čtu si. Rybaření jsem zkrátka nepropadla. Myslím ale, že je správně, aby chlapi měli svoje zájmy. Nemusíme být u všeho.

Nevěděla jsem, že malujete.

To jsem možná přehnala. Občas si pořídím plátno, barvičky a něco si patlám. Malůvky, které by zvládl školák. Nazvala jsem to barevné plísně. Hezky si u toho odpočinu, určitě nechystám žádnou výstavu a nehodlám to ani nikomu ukazovat.

Jak jste na tom s hudebním uměním? V posledním filmu, ve kterém jsem vás viděla (Moře na dvoře), jste hrála na housle.

Po první hodině, kde jsem se měla učit, jak se housle drží, aby to vypadalo věrohodně, jsem volala režisérovi, jestli to nechce přeobsadit, protože mi to vůbec nešlo. Smyčec mi tam nekontrolovatelně jezdil, vypadalo to hrozně. Nechtěl. Nakonec jsem se housle naučila držet, aby to nějak ladilo s playbackem. Točili jsme pod Karlovým mostem, kde byla spousta turistů. Stála jsem tam v šíleném vedru s houslemi a vycpaným silikonovým břichem (jako pouliční hudebnice předstírá vysoký stupeň těhotenství), měla před sebou otevřený futrál a dělala jsem, že hraju na housle, které neskutečně skřípaly.

Lidi na mě koukali jako na blázna, dvě turistky mi dokonce hodily do futrálu nějaké mince. Dost jsem se styděla. Bezmezně obdivuju všechny, kteří na housle umějí hrát. Je to za mě nejtěžší hudební nástroj.

Makedonii miluju, jsem hrdá, že jsem Makedonka, koluje ve mně balkánská krev, ale můj domov je tady.

Co jste se ještě kvůli roli musela naučit?

Třeba srbštinu. Dostala jsem hlavní ženskou roli v srbském historickém seriálu Nečistá krev. Jako Makedonka jsem si myslela, že to bude jednoduché. Nebylo. Zjistila jsem, že Srbové mají odlišnou výslovnost některých písmen. Musela jsem tam chodit na logopedii, seděla jsem v čekárně s pěti, sedmiletými dětmi a učila se podle dětských říkánek. Nakonec jsem se to naučila, myslím, že se rozdíl nepoznal. Zabrat mi dala i policajtka Karolína ve Dvojce na zabití (komediální krimiseriál). Musela jsem se naučit zacházet se zbraní a taky jsem tam dost běhala. Což mi úplně nejde.

Foto: FTV Prima

S Jakubem Prachařem ztělesňují ústřední dvojici v komediálním seriálu Jakub a Sara, zkoumajícím ženský a mužský pohled na životní situace.

Ke sportu vztah nemáte?

Ne. Mám mladšího bráchu Tea, je mu devatenáct, tomu jde, co se týče sportu, cokoli. Ve fotbale se blíží k profesionální úrovni. Mně nejde, co se sportu týče, nic. U rodičů to je podobné. Táta byl vždycky na sport, máma ani trochu.

Lišila se vaše výchova od české?

Myslím, že v roce 2025, kdy jsou kultury a národnosti tak promíchané, je těžké určit nějaké zásadní rozdíly. Je to individuální. Moji rodiče od nás vyžadovali respekt, ale zároveň jsem věděla, že se jim můžu s čímkoli svěřit. Naučili mě bezpodmínečné úctě k rodině, to je možná to makedonské ve mně. Pevně věřím, že to tak má i hodně českých rodin. Naučili mě i vážit si sama sebe jako ženy, věděla jsem, že si nemusím nechat všechno líbit. V nějakých těch patnácti šestnácti jsem neměla potřebu vyvádět, chodit za školu. Svou práci miluju, nemůžu bez ní žít, ale není to moje životní priorita. Tou je rodina.

Co rodiče říkali na to, že chcete být herečka?

Vždycky mě podporovali. Už v šesti jsem běhala po bytě a vykřikovala, že budu herečka. Za to, kde jsem, co dělám, vděčím jim. Kdyby byli sobečtí rodiče, co nenaslouchají svému dítěti, a ignorovali mě, nepřihlásili by mě do dramatického kroužku, na zpěv, tanec, nevozili mě na castingy, asi bych nebyla, kde jsem. Jsem vděčná, že mě podporovali.

Spíš bych se rozdala pro druhé, než upřednostňovala sebe. Což není vždycky ideální.

Jaký máte kontakt s Makedonií?

Mám tam babičky a dědečka, širší rodinu, kamarády, kamarádky. Jsem tam vázaná i pracovně, natočila jsem tam už dva filmy. Makedonii mi nikdo nemůže odpárat.

Dokázala byste tam žít?

Ne. Makedonii miluju, jsem hrdá, že jsem Makedonka, koluje ve mně balkánská krev, ale můj domov je tady. I pro moje rodiče a bratra. Českou republiku, její kulturu i tradice milujeme. Tady máme domov, kam se vracíme.

Co vám tu z rodné země chybí?

Možná v některých situacích dobrosrdečnost a otevřená náruč, tam ji vidím víc. Lidi by se měli všude víc usmívat a být milí.

Čekala jsem, že zmíníte i jídlo.

To mám tady taky, naši mají v centru Prahy bistro, kde táta vaří mimo jiné makedonská jídla.

Jaká jste kuchařka?

Skvělá! Ale už nevařím.

To musíte vysvětlit.

Žila jsem tři roky v Holandsku (s fotbalistou Václavem Černým), a protože neumím dlouho sedět na zadku a nic nedělat, absolvovala jsem nejrůznější online kurzy a taky jsem během covidu začala vařit. Klidně dvakrát třikrát denně. Dělala jsem to tak, že jsem měla babičku v Makedonii na Facetimu a ona mi říkala, co jak mám dělat. Naučila jsem se opravdu dobře vařit. Když jsem se pak přestěhovala zpátky do Česka, vařila jsem čím dál míň.

Jak to máte teď?

Nic se nezměnilo, protože Kuba skvěle vaří. Hlavně českou kuchyni, ale ta makedonská ho nadchla, on je podle mě v něčem Balkánec. Já zase ráda peču, umím třeba moc dobrý banánový chleba a muffiny.

Poznali jste se při natáčení Dvojky na zabití?

Poprvé jsme se potkali na natáčení pohádky Zdeňka Trošky Čertoviny (2017). Já hrála Haničku, Kuba čerta. Když mi za pět let volali z Primy s nabídkou na krimiseriál Dvojka na zabití, byla jsem nadšená, protože jsem něco podobného ještě nedělala. Teprve pak řekli, že mým hereckým partnerem bude Jakub Prachař a během natáčení přišla láska a vztah.

Foto: FTV Prima

Jako policejní vyšetřovatelka Karolína se v seriálu Dvojka na zabití musela naučit zacházet se zbraní.

Hráli jste spolu v několika projektech. Je zdravé s někým žít i pracovat?

Zvládáme to skvěle. Jsme sice partneři, ale poznali jsme se jako kolegové. Je fajn mít vedle sebe člověka, se kterým se můžete o své práci bavit a který jí rozumí.

Vidět jeho jméno poměrně často na titulních stránkách bulváru není asi nic příjemného.

Mně je úplně jedno, co kde mají na titulních stránkách, pro mě je důležité, jak vidím svého partnera já. A to je realita, která je moc hezká.

Je mi jedno, co mají v bulváru na titulních stránkách, pro mě je důležité, jak vidím partnera já.

Ani vy nejste stranou mediální a divácké pozornosti. Těší vás to, nebo spíš zneklidňuje?

Tuhle práci rozhodně kvůli získání pozornosti nedělám. Nikdy jsem neměla zapotřebí dělat jeden rozhovor za druhým nebo se zviditelňovat účastí na různých akcích. Mě hraní skutečně baví. A je příjemné vidět, že moje práce rezonuje. Jsem v zásadě introvert. Mám kolem sebe bublinu lidí, které si hýčkám mnoho let. Mám ráda svůj klid a jsem citlivá na své soukromí. Jsem šťastná, že Kuba to má stejně jako já. Soukromí si hlídáme spolu, sami určujeme, co o nás lidé vědí nebo nevědí.

Plánujete rodinu?

Tohle rozebírat nechci. Ale ano, jsem velmi rodinný typ.

Čeká vás, jak jsem se dočetla, natáčení v Londýně.

Už dva roky se ten projekt odkládá, ale věřím, že se nakonec zrealizuje. Režisér Oscar Barby připravuje dokonce dva filmy, kde bych měla hrát. Jeden je o baletce, která se zranila, propadla drogám a je závislá na heroinu. Skončí v nevěstinci. Druhý bude sci-fi. Piluju angličtinu, ale stojím nohama na zemi, uvidíme. Dotočila jsem film Dream Team, který podle Jakubova námětu napsal Petr Kolečko a režíroval ho Jonáš Karásek. Je o basketbalovém týmu, který předstírá, že v něm hrají postižení sportovci, aby mohli jet na paralympiádu. Hraju tam basketbalovou rozhodčí.

Asi vás těší, že jste nezapadla do škatulky prvoplánových krasavic.

Jsem ráda, že moje role jsou barevné a pokaždé trochu jiné. Mám ráda pracovní výzvy a v životě je potřebuju. Jsem obrovsky vděčná za život, který žiju, za všechno, co mám. Uvědomuju si, že to není samozřejmost. Ono to zní jako klišé, že člověk má být vděčný za to, že je zdravý a má kolem sebe lidi, které miluje, ale něco na tom je.

Sara Sandeva v 5 bodech

  • Narodila se 25. června 1997 v makedonské metropoli Skopje, od svých dvou let žije v Praze.
  • Absolvovala Pražskou konzervatoř, ve čtrnácti získala jednu z hlavních rolí v seriálu Gympl s (r)učením omezeným.
  • Její první divadelní rolí byla Alise v Pěně dní v Divadle La Fabrika (2012), účinkovala i v muzikálu Kouř v Divadle Na Fidlovačce a na Letní scéně Musea Kampa.
  • Hrála v několika pohádkách Zdeňka Trošky, v seriálech Ulice, Rapl, Na vlnách Jadranu, Jedna rodina.
  • Jejím partnerem je o čtrnáct let starší Jakub Prachař, s nímž vytvořila ústřední postavy seriálů Dvojka na zabití a Jakub a Sara.

Výběr článků

Načítám