Hlavní obsah

RECENZE: Necitlivě převálcovaný Mozart ve Stavovském

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Uvedení Mozartovy Figarovy svatby ve Stavovském divadle by mělo být událostí srovnatelnou s vřelým přijetím, jakého se dílu dostalo při pražské premiéře v prosinci 1786. Při premiérách posledního nastudování operou pražského Národního divadla ale diváci odcházeli už o pauze a na konci se hlasitě bučelo.

Foto: Ilona Sochorová
Článek

Důvodem je razantní zásah do Mozartovy opery. Že režisérka Barbora Horáková Joly dává přednost domýšlení příběhu zvenčí, do něhož se pak snaží natlačit dílo samo, diváci poznali už při jejích dvou předchozích pražských inscenacích, ale tam se spokojila s přepisem libret.

Tentokrát s britskou dirigentkou Juliou Jonesovou neváhala zasáhnout i do samotné partitury, kdy Mozartovu dramaticky dokonale napsanou hudbu rozbila hojným vkládáním citací tu ze Silnice Nina Roty, tu ragtimu, tanga, svatebního pochodu Mendelssohna Bartholdyho či hitu Rolling Stones.

Kdo je za tento hudební masakr odpovědný, se ale kupodivu nedozvíme, autor hudební úpravy ani dramaturg není v programu uveden.

Inscenace hojně (a zbytečně) pracuje s dotáčkami z minulosti postav ve stylu němého filmu a příběh chytrého sluhy Figara, který chce ztrestat zpupnost svého pána hraběte Almavivy, jenž mu svádí jeho nevěstu, se ztrácí v množství zvenčí navěšených gagů, přidaných postav a celkově chaotickém dění na scéně.

To vrcholí v psychedelickém lese s obřími lysohlávkami, kde Almavivu ztlučou do krvava, Figaro trpí sebepoškozováním a postavy po sobě plivou i se surově kopou. A přitom stačilo tak málo. Jen naslouchat Mozartově geniální hudbě, jež se v závěrečném ansámblu dotýká lidských srdcí i vesmíru.

Škoda že se mladé obsazení potkává s Mozartovou operou v inscenaci, kde velmi dobré pěvecké výkony Lukáše Bařáka (Figaro), Jekatěriny Krovatěvy (Zuzanka), Pavola Kubáně (Hrabě Almaviva) či Jarmily Balážové (Cherubín), jakož i orchestru (na druhé premiéře pod taktovkou Marka Šedivého), zanikají v urputné snaze o režijní originalitu. Figarova svatba ve Stavovském divadle by měla být repertoárovým titulem. V této podobě diváky spíš odradí.

W. A. Mozart: Figarova svatba
Dirigentka Julia Jonesová a Marek Šedivý, režie Barbora Horáková Joly, scéna a videoart Falko Herold, kostýmy Nicole von Graevenitz. Premiéry 9. a 11. června ve Stavovském divadle, Praha.
Hodnocení: 40 %

FOTO: Rusalka z Amsterdamu. Princ hollywoodská hvězda, Ježibaba kosmetička a víla jako prostitutka

Kultura

RECENZE: Rusalka jako divadelní coming out

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Stavovské divadlo

Reklama

Související témata:

Související články

RECENZE: Jak dosáhnout duchovní očisty

Novocirkusová skupina Losers Cirque Company se na české scéně pohybuje již deset let a vystupuje i v zahraničí. Jejím pražským domovem je branické Divadlo...

Výběr článků

Načítám