RECENZE: Jak dosáhnout duchovní očisty

Novocirkusová skupina Losers Cirque Company se na české scéně pohybuje již deset let a vystupuje i v zahraničí. Jejím pražským domovem je branické Divadlo Bravo!

Lidské tělo a starobylý prostor kláštera k sobě skvěle ladí.

Skrze své pohybové aktivity postihuje různá témata spojená s lidskou existencí i duchovním světem. Jejich nová inscenace Sancti (Svatí) se zabývá se pohledem na fenomén svatosti.

Formou se nejvíce blíží site specific projektům, neboť polovinu její účinnosti tvoří prostředí Kláštera sv. Anežky České v Praze na Františku. Diváci během hodiny projdou venkovní i vnitřní prostory kláštera s několika zastaveními, v nichž se potkají s příběhy světců. Celé putování uvozuje vyprávění o učedníkovi, který navštívil svého mistra, aby se dozvěděl, jak se stát svatým. A mistrova rada ústila právě do pokynu projít individuální cestou.

Tu podniknou i diváci vedení Vypravěčem v mnišském hábitu (Justin Svoboda), který jim kultivovaným slovem zprostředkuje příběhy svatých – Vavřince, Františka z Assisi, Václava, a především svaté Anežky, zakladatelky a abatyše kláštera, ale též významné osobnosti přemyslovského rodu. Na každém zastavení se potkají s členy Losers Company, kteří ať už akrobacií, tancem či jinými pohybovými aktivitami provázanými s hudbou a výtvarným uměním metaforicky zprostředkují atmosféru jednotlivých příběhů. Více než špičková úroveň akrobacie tu má význam propojení s duchovním obsahem textu i prostředím kláštera.

Svatosti během hodiny nedosáhne ani jeden z diváků. Ale má-li citlivé vnímání, může si odnést leckteré duchovní poučení. A hlavně zážitek z krásy starých prostor v sugestivním nasvícení a s hudbou, ať už reprodukovanou, anebo živě provozovanou sextetem Maranatha Gospel Choiru. Stojí za to si tuhle duchovní procházku během léta dopřát. Naplánováno je celkem dvacet termínů.

Justin Svoboda, Petr Horníček a Michaela Kadlčíková: Sancti
Režie Justin Svoboda a Petr Horníček, scéna Petr Horníček, kostýmy Lucie Červíková, choreografie Michaela Kadlčíková, hudba Josefina Horníčková a Radim Genčev. Premiéra 31. května v Klášteře sv. Anežky České, Praha.
Hodnocení: 80 %

Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo BRAVO!