Článek
Začíná se na nádvoří Technického muzea, kde diváky vítá zupácký oficír v univerzální uniformě ověšené řády (Petr Jeništa). Na chůdách a s megafonem v ruce působí jeho řvané povely hrozivě a divák se rychle ztotožní se zástupem dětí, jež se kufříky v rukou a v šatech z doby druhé světové války řadí k odjezdu do neznáma.
A do toho zní v podání operního sboru jímavá Kačena divoká v úpravě Leoše Janáčka předznamenávající téma celé Cesty: vztah matky a dětí v okamžiku existenciální krize.
Druhá část se odehrává v jedné z muzejních hal, kde posuvné dveře sugerují dveře vagonů odvážejících děti do Terezína. Tam měla v roce 1943 premiéru opera Brundibár Hanse Krásy o dětech bojujících proti zlu ztělesněnému flašinetářem Brundibárem.
Hraje se i zde a do Brundibára se převtělí zupácký velitel, tentokrát už s pistolí. V okamžiku, kdy opera vrcholí vítězným pochodem dětí, jimž se podařilo porazit Brundibára, zazní siréna a potemnělý prostor protnou ostré kužely reflektorů – na šťastný konec to zdaleka nevypadá.

Liberecký bazén vytváří tanečnímu intermezzu zajímavou kulisu.
Na louce u bazénu na Tržním náměstí se odehraje taneční intermezzo. Ačkoli volba Ježkova Bugatti stepu, choreografie i kostýmy ve stylu němé grotesky naznačují odlehčení, stále se tu vznáší stín smrti. Veselý výlet do přírody se obratem kufrů změní ve výlet do koncentráku, a že se jeví stejně bezstarostný, svědčí jen o tom, že děti nevěděly, co je čeká. Je to zlo v groteskní chaplinovské poloze.
Poslední putování vede do budovy Šaldova divadla. A to za uniformovaným vůdcem v čele, který povely v němčině a italštině vymění za ruštinu, protože fašismus a násilí nejsou jen věcí historie dávno minulé. V hledišti divadla se zopakuje finále Brundibára, na něž naváže první část Dvořákova oratoria Stabat mater, navracející téma utrpení matky přihlížející umírání vlastního dítěte. V prostém, ale účinném aranžmá akcentujícím vztah dětí a rodičů zni poselství Dvořákova oratoria s velkou naléhavostí.
Očistnou proměnou projde nakonec i postava ztělesňující zlo. Ale to už by bylo prozrazení pointy silného emotivního představení, které v myslích diváků doznívá v otázce, kam až na cestě k humanitě a smíření došla civilizace 21. století.
Autorce projektu a režisérce Lindě Hejlové Keprtové se podařilo skrze obrazivá zastavení připomenout palčivé téma dětského holocaustu bez poučování a v nenásilně aktualizovaných souvislostech. Její Cesta je zážitkem jak pro dospělé, tak především pro více než 120 účinkujících dětí z libereckých hudebních i tanečních souborů, jimž řekne o této hrůzné kapitole historie víc než sebepodrobnější výklad.
Absolvovala jsem Cestu v dopoledním čase spolu se žáky základních škol, kde publikum generačně odpovídalo dětským aktérům. Počáteční obavy z toho, jak děti představení přijmou, rychle rozptýlilo jejich zaujetí pro každou z etap putování i nadšený potlesk v závěru.
Pochvalu zaslouží všichni aktéři – sbor a orchestr DFXŠ i Orchestr ZUŠ Jabloňová, sólisté Věra Poláchová, Petra Vondrová, Sergey Kostov a Ievgenii Gunko za skvělé pěvecké i přirozené herecké výkony, všichni zpěváčci Brundibára i dívky z Baletní školy DFXŠ. A neméně i herec Petr Jeništa za sugestivní ztělesnění zla.
Spojení Janáčkovy, Krásovy, Ježkovy a Dvořákovy hudby s osudy dětí, putujících na smrt, působí na diváky, aniž by z nich loudilo emoce násilím. Oslovuje citlivá lidská srdce i duše přirozeně, díky bezprostředně zaujatému projevu dětí. Stojí za to se za Cestou do Liberce vypravit. Příležitost se nabízí už jen ve třech představeních od 15. do 17. června.
| Hans Krása, Antonín Dvořák, Leoš Janáček a Jaroslav Ježek: Cesta |
|---|
| Námět, scénář a režie: Linda Hejlová Keprtová |
| Hudební nastudování: Karol Kevický, Anna Novotná Pešková, Tadeáš Tulach, Lukáš Kozubík, Ištván Matejča, Maxim Biriucov a Silvie Langrová |
| Scénografie David Janošek a Luděk Hora |
| Kostýmy: David Janošek a Taťána Horová |
| Choreografie: Marika Mikanová |
| Dramaturgie: Lenka Dandová |
| Premiéra 2. června (psáno z reprízy 8. června), Divadlo F. X. Šaldy, Liberec |
Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo F.X. Šaldy




